Bedre selvværd: Giv dit barn medbestemmelse

Opret bruger, og spring til sidste ulæste indlæg
Opret bruger, og følg denne tråd

279 visninger
0 svar
0 synes godt om
17. juli

Baby.dk

Fra Voresbørn.dk

Bedre selvværd: Giv dit barn medbestemmelse

Hvem har lyst til at komme ind i midten?, spørger pædagogen. Straks ryger 15 hænder i vejret fra børn, der alle er klar til at stille sig op i rundkredsen for at synge en sang. Gustav på fire år er den første, der bliver valgt ud, og med sammenfoldede hænder og spæd stemme rejser han sig op og går i gang. Flere følger efter – både dem, der skråler højt og længe og andre, der kun tør sige en enkelt sætning eller at hviske sin sang – og efter hver optræden klapper og hepper kammeraterne. Det er en del af samlingen for de mindste børnehavebørn i Ønskeøen i Odense – og formålet er klart: 

Faktaboks

Eksperterne 

Stine Lindberg, børnefaglig konsulent i Børnerådet

Persille Schwartz, chefkonsulent i Danmarks Evalueringsinstitut

– Det lærer børnene at mærke efter i sig selv, for eksempel i forhold til, hvad de gerne vil optræde med, og at bidrage med noget til fællesskabet, som alle andre kigger på og anerkender. Den slags oplevelser sætter sig direkte på selvværdet og derfor er det noget, vi prioriterer hver dag, fortæller pædagog Anne Lindholm. 

LÆS OGSÅ: Hvordan giver jeg mit barn selvværd?

Selv kalder hun det ikke for demokrati – hun synes, ordet klinger af politiske partier og folketingsvalg. Men det er netop, hvad der er tale om, når man har fokus på fællesskabet og giver vuggestue- og børnehavebørn plads til at ytre sig og sætte en dagsorden. Det forklarer Persille Schwartz, der er chefkonsulent i Danmarks Evalueringsinstitut, og som også tidligere har undervist på pædagoguddannelsen: 

– Det handler ikke om, at børnene skal bestemme, hvad der skal ske og styre hele programmet for dagen, men de skal opleve, at de kan få indflydelse. For eksempel når de selv træder ind på scenen eller fortæller om en oplevelse, de har haft i weekenden, og pædagogen griber barnets initiativ til at nytænke måden, samlingen er på, siger hun og fortsætter: 

– Så oplever børnene, at de har haft indflydelse på dagen, og at de alle har en betydelig rolle i fællesskabet. Fordi de føler sig lyttet til og oplever, at de kan påvirke, hvad der for eksempel sker til deres samling.  

Denne onsdag var det netop sang, der var i fokus i Børnehuset Ønskeøen, men andre dage hiver de voksne en kuffert frem, hvor der kan gemme sig alt fra bondegårdsdyr til hånddukker med forskellige ansigtsudtryk.  Så bliver der i stedet spurgt ind til, om de synes dukken ser trist eller glad ud, hvorfor den mon er det, og hvad man kan gøre for at hjælpe på dens humør.

– Vi sørger for, at det ikke altid er dem med hånden oppe, der svarer. Nogle gange skal der ikke mere end et lille blik til, for at vi ved, at den mere generte type i den blå bluse faktisk gerne vil høres. For ud fra et demokratisk synspunkt er det vigtigt, at alle i gruppen får en oplevelse af, at deres stemme er vigtig, og at de lærer at turde sige deres mening, siger Anne Lindholm.  

Lyt til alle signaler

Demokrati i børnehøjde er noget, der skal arbejdes med alle steder. Siden Danmark indtrådte i FN’s børnekonvention i 1991, har vi forpligtet os til at arbejde aktivt for blandt andet at sikre børns ret til at blive lyttet til og deres ret til medbestemmelse. Men skal det gøres med succes, er det vigtigt at huske, at der er mange forskellige måder at lytte til børnene på. Det handler nemlig langt fra kun om, hvad de siger og svarer, når de bliver spurgt. Det er mindst lige så vigtigt at observere barnet og opdage de små signaler, det ubevidst sender til de voksne. 

– Vi kan sagtens se på et barn, om de er glade, kede af det eller sure uden de behøver at sige noget. Når vi voksne tilpasser vores planer og tager hensyn, uden børnene selv har spurgt, vil de føle sig taget alvorligt og lyttet til – og det øger selvværdet, siger børnefaglig konsulent i Børnerådet Stine Lindberg. 

LÆS OGSÅ: Få et barn der strutter af selvværd

Det budskab har man taget til sig i Ønskeøen. Efter samlingen ifører børnene sig deres farverige overtøj, trækker huerne godt ned om ørerne og går, med tunge åndedrag, der står som hvide skyer ud af munden, mod legepladsen. Pædagogerne har planlagt, at de skal bruge cyklerne for at arbejde med motorikken, men så opdager nogle af børnene pludselig en kæmpe bunke blade, der lokker langt mere end det, de voksne har bestemt. En iagttagelse pædagogerne straks griber. Det er netop det, pædagogerne forsøger at gøre ved mange aktiviteter.

– Det er ofte børnene, der giver os gode idéer. I en lang periode observerede vi, at mange af dem gik efter klæd-ud-tøjet, når de kom om morgenen. Nogle havde endda noget med hjemmefra. Det kan vi så inddrage i aktiviteterne ved at lave teatergrupper, forklarer Anne Lindholm.

Hele børnehuset er indrettet til netop at kunne lave planerne om og tilpasse sig de ting, som børnene pludselig viser lyst til at fordybe sig i. 

– Vores møbler kan flyttes rundt, så vi kan skabe små øer alt efter, hvad børnene gerne vil lave. Det sker flere gange dagligt og er meget fleksibelt, når nye idéer opstår. Det er klart, at det ikke altid kan lade sig gøre, men det ligger der også en demokratisk læring i; at man ikke altid kan få sin vilje, men nogle gange bliver nødt til at tilpasse sig til flertallet, siger Anne Lindholm. 

Børnemøder for de store 

I takt med at børnene vokser, er der også flere og flere muligheder for at arbejde demokratisk med dem, forklarer Stine Lindberg fra Børnerådet. 

– Jo større børnene bliver, jo mere kan vi sætte ord på de her ting og netop spørge ind til, hvordan de oplever en konkret situation, og hvad deres forslag er til at løse den. For vi kommer ikke udenom, at det i sådan et samfund som vores er vigtigt også at lære at turde sige sin mening og kunne argumentere for sin sag, siger hun.  

Faktaboks

Ønskeøen

Består af to vuggestue- grupper med i alt 32 børn og 47 børnehavebørn. De ældste børnehave- børn er en del af en udflyttergruppe. 

I sit arbejde med demokrati har institutionen blandt andet fokus på, at børnene skal opleve, at deres stemme er vigtig. Derfor får de indflydelse på hverdagen, for eksempel ved at pædagogerne tilpasser aktiviteterne ud fra børnenes interesser. Børnene hjælpes til at turde stå frem, sige deres mening og sige til og fra.

Derudover lærer de at være en del af et demokratisk fællesskab, hvor man ikke altid kan få sin vilje. Det handler om at kunne udsætte sine behov og beherske sig, når andre bestemmer.   

Læs resten

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Få gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.


Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.