Det at være særlig sensitiv som menneske og at være gravid

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.504 visninger
2 svar
0 synes godt om
16. juni 2012

Enirt

Hej Piger

Jeg ved ikke hvor mange der kender til det at være særlig sensitiv eller Hyper sensitive person. Men det er ca 15-20 % af befolkningen der er det og det er meget forskelligt hvordan man oplever det og på hvilke områder.

Jeg ved at jeg er særlig sensitiv og jeg ved at jeg er det både fysisk
social, personlig. Så jeg bliver nemt over stimuleret og har svært ved at filtrere andres følelser, humør svingninger, oplevelser osv. ude så jeg bliver hurtigt fyldt op.

Nu er mit spørgsmål er der andre herinde der er særlig sensitive og hvad gjorde i under jeres graviditet. Synes jeg bliver bombarderet med indtryk og kan slet ikke overkomme det. Er der noget man kan gøre er der nogen steder der står noget om at være gravid og særlig sensitiv?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. juni 2012

Frk. Himmelblå

Enirt skriver:

Hej Piger

Jeg ved ikke hvor mange der kender til det at være særlig sensitiv eller Hyper sensitive person. Men det er ca 15-20 % af befolkningen der er det og det er meget forskelligt hvordan man oplever det og på hvilke områder.

Jeg ved at jeg er særlig sensitiv og jeg ved at jeg er det både fysisk
social, personlig. Så jeg bliver nemt over stimuleret og har svært ved at filtrere andres følelser, humør svingninger, oplevelser osv. ude så jeg bliver hurtigt fyldt op.

Nu er mit spørgsmål er der andre herinde der er særlig sensitive og hvad gjorde i under jeres graviditet. Synes jeg bliver bombarderet med indtryk og kan slet ikke overkomme det. Er der noget man kan gøre er der nogen steder der står noget om at være gravid og særlig sensitiv?

Uha, jeg ved ikke noget om litt. til Hsp'er, der venter sig, - men jeg vil da være interesseret i at læse det, hvis du finder frem til noget.

Jeg er selv hsp, og har to børn. Mit trick gennem graviditeterne har været at skjule sensitiviteten over for de ikke-nære. Lad mig forklare, - når det hele bare er blevet for meget for mig, - så har jeg undskyldt mig med kvalme eller ømt bækken eller lignende, - noget som alle kan forholde sig til og som er udbredt og almindelig kendt hos gravide. Det at kunne undskylde mig let som ingenting har faktisk taget toppen af den angst, der godt kan følge med, når man bare er overstimuleret og trænger til ro, men ikke er sikker på at kunne finde hvilen..

Håber, det gav mening...

Anmeld

16. juni 2012

Enirt

Frk. Himmelblå skriver:

Uha, jeg ved ikke noget om litt. til Hsp'er, der venter sig, - men jeg vil da være interesseret i at læse det, hvis du finder frem til noget.

Jeg er selv hsp, og har to børn. Mit trick gennem graviditeterne har været at skjule sensitiviteten over for de ikke-nære. Lad mig forklare, - når det hele bare er blevet for meget for mig, - så har jeg undskyldt mig med kvalme eller ømt bækken eller lignende, - noget som alle kan forholde sig til og som er udbredt og almindelig kendt hos gravide. Det at kunne undskylde mig let som ingenting har faktisk taget toppen af den angst, der godt kan følge med, når man bare er overstimuleret og trænger til ro, men ikke er sikker på at kunne finde hvilen..

Håber, det gav mening...

Det kan jeg godt følge dig i, det har jeg også selv brugt, men nu ved min kæreste godt at jeg har det sådan og han er vildt god til at tackle det. Min mor og min ene søster er også HSP så de kan også godt sætte sig ind i det.

Det er mere det at ud over at skulle døje med de normale indtryk som bliver oplevet dobbelt så stærkt som andre mennesker. Her taler jeg om indtryk udefra: TV, andre mennesker, lyde osv. Så har jeg jo gennem de her graviditets hormoner fået det hele skruet en tand op, så alt ting føles bare 3 dobbelt så stræk også indre følelser både af de psykiske og fysiske slags. Det er lidt det sidste som jeg synes er enormt hårdt og som jeg gerne ville høre hvad andre har gjort i lign situation.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.