Se lige mig, mor...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.387 visninger
7 svar
0 synes godt om
25. februar 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
Skrevet af

Mange forældre har en tendens til at rose deres børn for alt, hvad de gør. Men er det nu også det, barnet har brug for?

Se lige mig, mor...

Hvis du, lige som Sofie og Sofus’ forældre, har en tendens til at rose barnet igen og igen, skal du vide, at du er helt normal. Som forældre ønsker vi nemlig det bedste for vores børn. Vi ønsker, at de vokser op og bliver sunde, fornuftige mennesker med gå-på-mod og masser af selvværd. I vores iver efter at være de bedste forældre og skabe så lykkelige og velfungerende børn som muligt, kommer vi ofte til at rose barnet for alt, hvad det gør.

Ifølge psykolog Carlotte Clemmensen, bør vi dog stoppe op og tænke over, om ros nu også er det, barnet har brug for. For ofte er barnets ønske ikke ros, men blot at blive set, hørt, bekræftet og værdsat som den, barnet er.

Læs resten af artiklen her

Anmeld

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

1. marts 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
Øjjj det kræver godt nok man lige tænker en ekstra gang inden man åbner munden så. Jeg tror jeg automatisk roser - det er min naturlige reaktion...

Anmeld

29. oktober 2009

wildcats

jens juhl meget anerkendt terapeut siger faktisk at man netop skal være varsom med at rose børn for alt for det kan give en uheldig indvirkning på børns selværd på længere sigt, eks. barnet glæder sig til far/mor kommer hjem og sidder og tegner en tegning til dem, forælderen kommer og siger dygtig ej hvor fin en del gange men en dag men en dag blir der intet sagt for forælderen er træt eller ukoncenteret og barnet tænker er jeg ikke god nok, istedet skal man bruge tid på barnet og spørge ind til tegningen for barnet ønsker ikke ros men anerkendelse eksemplet står bl.a. beskrevet i bogen "Det kompetente barn."

Anmeld

29. oktober 2009

Lone Jakobsen

Profilbillede for Lone Jakobsen
wildcats skriver:

jens juhl meget anerkendt terapeut siger faktisk at man netop skal være varsom med at rose børn for alt for det kan give en uheldig indvirkning på børns selværd på længere sigt, eks. barnet glæder sig til far/mor kommer hjem og sidder og tegner en tegning til dem, forælderen kommer og siger dygtig ej hvor fin en del gange men en dag men en dag blir der intet sagt for forælderen er træt eller ukoncenteret og barnet tænker er jeg ikke god nok, istedet skal man bruge tid på barnet og spørge ind til tegningen for barnet ønsker ikke ros men anerkendelse eksemplet står bl.a. beskrevet i bogen "Det kompetente barn."

hedder han ikke jesper juhl?

Anmeld

29. oktober 2009

wildcats

nutche skriver:

hedder han ikke jesper juhl?

jo self var ham jeg mente..  må være lidt mere frisk når jeg sætter mig ved tasterne..  

Anmeld

29. oktober 2009

Lone Jakobsen

Profilbillede for Lone Jakobsen
wildcats skriver:

jo self var ham jeg mente..  må være lidt mere frisk når jeg sætter mig ved tasterne..  

han er ellers super god var til et foredrag med ham engang

Anmeld

29. oktober 2009

wildcats

nutche skriver:

han er ellers super god var til et foredrag med ham engang

ok den fornøjelse har jeg ikke haft, men jeg bladre lidt i den bog jeg nævnte når altså ikke trolden kræver min opmærksomhed  

Anmeld

29. oktober 2009

N&J

Det er rigtig nok at man ikke KUN skal rose sit barn, for så kommer der en ubalace i barnets selvopfattelse, men syntes altså den teori er en smule tynd, selv er jeg stødt på op til flere teoriktikker som er en smule mere fyldesgørende, syntes jeg, ift selvværdet.. det handler om at skabe en balance mellem at styrke selvfølelsen og selvtilliden, så barnets selvopfattelse baseres på at følelsen acf at man er noget fordi man er den man er (selvfølelsen) og det man kan (selvtilliden), så jeg mener måske nærmere at problemet ligger i at vi konstant siger, ej hvor er du sød i den kjole, hvor er det en fin tegning, hvor var det flot.. osv.. og ikke så meget, hvor er du bare sød, dejlig, fantastisk fordi du er som du er, eller hvor er du et dejligt menneske uden at skulle knytte det til et fordi du har den bil, eller kan finde ud af det, eller ligende.. Jeg har den mest fantastiske bog af Clausen, anvendelse af nyere psykologi, den angriber teorien på en fantastisk måde syntes, så fantastisk at jeg tog den med i min BA om netop selvværd..

Knuz fra Jane 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.