Mig-tid er vigtig tid

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.132 visninger
1 svar
0 synes godt om
29. november 2011

Karoline Back

Karoline BackSkrevet af Karoline Back

I en travl hverdag kommer kvinder ofte til at sætte sig selv til sidst. Selv om det kan være en udfordring, er det vigtigt, at vi prioriterer os selv højt. Det mener Christina Tatarczuk, der i sit job som sexolog og parterapeut møder kvinder på ’stadie udbrændt’.

Mig-tid er vigtig tid

Hverdagen er som en bus, der kører derudaf med speederen helt i bund. Oftest med kvinden som chauffør, rejseleder og mekaniker.

Døgnet har sjældent timer nok, når et liv med madpakker, månedsrapporter og multitasking skal gå op i en højere enhed. Det kan resultere i kvinder, der er så stressede og udbrændte, at de drømmer om at flygte fra det hele. Kvinder, der føler sig så tynget af de daglige pligter og af altid at sætte sig selv til sidst, at de har glemt, hvem de egentlig er. Disse kvinder møder Christina Tatarczuk, der er sexolog og parterapeut, i stigende grad i sin klinik.

”Når de først kommer hos mig, er de på ’stadie udbrændt’ og har kastet håndklædet i ringen. De er helt nede og bide i græsset. De kan ikke mere og vil bare væk fra det hele.”

Kvinder glemmer sig selv

Christina Tatarczuks kvindelige klienter er symptom på en generation af kvinder, der har glemt sig selv. De er pressede til det yderste af krav og forpligtelser fra morgen til aften, fordi de skal forene job, familieliv og praktiske gøremål uden alt for store kompromisser. Og gerne så perfekt og problemfrit, som det ofte fremstilles i de glitrede blade.

”Kvinder stiller meget store krav til sig selv. De vil være perfekte mødre, perfekte på jobbet, have det perfekte hjem, den perfekte krop, det perfekte liv. Døgnet har kun 24 timer, så gæt hvornår der er tid til at tænke på sig selv?” siger Christina Tatarczuk, der gang på gang møder kvinder, som er ved at ”brække sig” over deres liv.

På den lange to-do-liste kommer kvindens egne behov ofte til sidst. Hvis de da er sat på listen. For efterhånden som kvinder bliver fanget i hverdagens hamsterhjul, sætter de ofte familiens og chefens behov i første række, mens deres egne ønsker og behov sættes på standby. For døgnet har simpelthen for få timer til at tage hensyn til alle.

Lettere at være mand

”Kvinders identitet ligger først og fremmest i, at de er mødre, dernæst i deres job og i, hvor gode husholdersker de er. De har glemt, hvem de er inderst inde. Og det kvæler dem langsomt. Ingen mennesker kan i længden holde til, at alle andres behov står i kø for at blive tilfredsstillet. Deres egne behov bliver noget sekundært, som kan ordnes, hvis de altså har tid og overskud. Når de så går dødtrætte i seng, orker de ikke flere behov, og så ryger sexlivet og parforholdet.”

Så er det måske lidt lettere at være mand. Ifølge Christina Tatarczuk har mænd lettere ved at dyrke deres behov og være væk fra familien uden at blive ramt af den dårlige samvittighed, som kvinder ofte føler, når de prioriterer sig selv højere end børnene. Det skyldes, at mennesket stadig drives af urkræfter og instinkter. Kvinders omsorgsgen fortæller dem, at de skal drage omsorg for familien. Mænd er styret af et forsørgergen, der giver dem et øget frihedsbehov og en mere udadrettet adfærd, hvor adskillelse fra familien føles mere naturlig end for kvinder.

Mister kontaktet til sig selv

Christina Tatarczuk møder ofte de kvindelige klienter på et sårbart tidspunkt. Her er en times massage eller shopping ikke nok til at rette op på den ubalance, de føler i deres liv. De har mistet kontaktet til sig selv. Det er den kontakt, som Christina Tatarczuk hjælper kvinderne med at genskabe:

”Den skal bygges op fra bunden, så de kan mærke sig selv igen. De skal mærke efter, hvad de savner, og hvad de vil have. De skal blive bevidste om, at de skal prioritere sig selv højt, og  at det er deres eget ansvar at skabe tid til sig selv, for den kommer ikke dumpende ned i hovedet på dem.”

En af de metoder, som Christina Tatarczuk anbefaler sine klienter, er at lave et såkaldt visionboard. Det er en collage med billeder og ord, som symboliserer de mål, drømme og ønsker, kvinderne har for deres liv. En løsning kan også være at tage væk hjemmefra en weekend,  helt alene og fritaget for alle pligter ud over kun at skulle tænke på sig selv.

Mig-tid er vigtig tid

Christina Tatarczuk håber, at kvinder bliver mere bevidste om, hvor vigtigt det er, at de ikke glemmer sig selv, så de ikke går ned med stress eller mister sig selv. De skal først og fremmest være bevidste om, hvad der gør dem glade og giver dem positiv energi. For eksempel et langt bad, når man kommer hjem fra arbejde, skemalagt mig-tid hver lørdag, gå på café med en veninde, tage i biografen, løbe en tur eller hvad, der gør én glad. Det optimale er, at man sørger for at have mig-tid, hvor har et mentalt åndehul, hver dag:

”Man skal beslutte sig for, at mig-tid er vigtig. Og så skal man droppe den dårlige samvittighed over at bruge tid på sig selv. Det er ikke det samme som at være egoistisk. For mig-tid gør én til et gladere og mere helt menneske. Så kan man være mere nærværende og autentisk, når man er sammen med sin familie, i stedet for at være i konstant mental flugt.”

Slip kontrollen

En anden måde at få flere af de mentale åndehuller på er ved at give nogle af de mange ansvarsopgaver fra sig. For eksempel tøjvask, indkøb, rengøring og madlavning. Christina Tatarczuk indrømmer, at det kan være en udfordring. Ikke fordi mændene ikke vil tage over, men fordi kvinderne har svært ved at give ansvaret fra sig:

”Kvinder sætter ofte hamsterhjulet i urealistisk høje omdrejninger. Vi er nødt til at sænke ambitionsniveauet og slippe kontrollen. Hvem siger egentlig, at vores måde er bedre end mændenes? Det er den sjældent. Vi skal acceptere, at livet ikke altid er perfekt, men at det er godt nok, som det er. Og det er vi også."

Anmeld

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

29. november 2011

TSJ

Det er så rigtigt Hvor Er du god til at skrive Karoline 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.