Håndtering af mobning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.744 visninger
4 svar
0 synes godt om
6. november 2008

Samina

Skrevet af Samina Shah

Mobning går ikke over af sig selv. Det er et overgreb. Derfor er det de voksne, der har hovedansvaret for at få det stoppet – ikke eleverne.

En af de ting, der er meget komplekse at arbejde med inden for folkeskolen, er mobning. Grunden hertil er, at det kan være enormt svært at gennemskue, hvem der er den egentlige mobber, og hvem der er medløbere, og hvordan mobningen foregår. Til tider kan der være tale om et had/ kærligheds forhold mellem mobber og offer.

Mobning er smertefuldt at erkende for mobberens forældre, og forældrene her vil som en naturlig reaktion ofte i første omgang forsøge at fornægte, fralægge sig ansvar og projicere problemet over i læreren, de andre elever eller skolen generelt.


Mobning i tal

7% eller ca. hver fjortende barn oplever at blive mobbet hver eneste uge hele skoleåret igennem. Det svarer til, at der er ét til to børn i hver klasse, der ofte bliver mobbet.
(Kilde: HBSC under WHO 2002 - WHO = Verdenssundhedsorganisationen)

Børnerådets undersøgelse fra 2004 viser, at der oftest mobbes med:

• 55 % bliver kaldt øgenavne
• 46 % mobbes med deres udseende
• 44 % bliver holdt udenfor
• 30 % generes fysisk
• 13 % mobbes via SMS'er
(Kilde Børnerådet 2004)

Her er en række andre facts om mobning:

• Der er lige så meget mobning i klasser med mange elever som i klasser med få elever
• Der er samme mængde mobning i skoler på landet og i skoler i byen
• Der er lige meget mobning i Jylland, Fyn, Sjælland, Bornholm eller København
• Der er mest mobning på disse klassetrin: 4., 5., 6. og 7. klasse
• Der er mindst mobning på de skoler, hvor lærere og elever gør en aktiv indsats mod mobning.
(Kilde børns vilkår).


Mobberen

”Mobberen er selv et potentielt mobbeoffer” er en decideret skrøne. En mobber og et offer ligner overhovedet ikke hinanden i psyke.
Det, der kendetegner en mobber, er, at denne ingen eller kun lidt indlevelsesevne og medfølelse har over for offeret. Og det kan der være mange forskellige forklaringer og årsager på. Mobberen kendetegnes også ved at have en ualmindelig ringe grad af angst og usikkerhed. Og er derfor en stærk person. Det er vigtigt, at der bliver udvist en negativ konsekvens herfor for at få stoppet deres adfærd. (Kilde: Professor i psykologi, Dan Olweus)


Offeret

Det, der kendetegner offeret, er, at denne ofte har lav selvværdsfølelse og måske også ringe selvtillid. Og det kan der være mange forskellige forklaringer på og årsager til, alt efter hvilken person det drejer sig om. Personlighedstræk som et barn, der græder let, er ængsteligt, usikkert og forsigtigt, er typiske, viser en undersøgelse lavet af Dan Olweus.

Mobning blandt drenge kendetegnes ofte ved at mobbeofferet er fysik svagere end sine jævnaldrende. Mobning gennem længere tid går ud over selvværdet.


Medløberne

I enhver mobbeproblematik er der en mobber, et eller flere ofre. Ofte har mobberen flere medløbere, der kan ligne mobberen af psyke. Andre er de elever, der ligger lige midt imellem mobber og offer, og af frygt for mobberen hopper de med på mobningen.


Mobning går ikke over af sig selv

Mobning er ikke en konflikt, der går over af sig selv. Det er et overgreb. Derfor er det de voksne, der har hovedansvaret for at få det stoppet – ikke eleverne.

Elevmægling og konfliktløsning, der tager udgangspunkt i et jævnbyrdigt forhold, kan ikke bruges ved mobning, da her netop er tale om en svag og en stærk part overfor hinanden.

For at stoppe mobningen skal man have fat i mobberen eller ”førerhunden”. Da denne person af en eller anden grund ikke i stand til at føle empati med sit offer, kan det ikke nytte noget at forsøge at tale med denne og få denne til at forstå, at det er synd. Her skal der konsekvens til. Der skal slås hårdt ned. Læreren skal tage det fulde ansvar. Informere om at denne adfærd ikke er i orden.

Forældre skal informeres. Det gælder både mobberen og offeret. Mobberen skal selv med egne ord fortælle sine forældre, hvad det handler om, og skal opleve en konsekvens af sin adfærd.

Er der en eller to stærke medførerhunde med, skal disse igennem samme håndtering.

Medløberne eller det tavse flertal skal sige undskyld til offeret og skal opleve, at klasselæreren ikke tolererer en sådan adfærd. Alle forældre skal via et brev fra skolens ledelse informeres og deraf vide, at man tager hånd om mobningen, indikere, at det er forkert, og at man har styr på det.


Artikel fortsættes.

(Kilde til denne artikel: ”Ikke mere mobning" af Helle Høiby)

Anmeld

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

6. november 2008

Miamaja

det er frygteligt at se laerere og andre voksne bagatelisere mobning og vende det blinde oje til. og desvarre sker det ofte at bornene ikke faar hjaelp og maa klare det selv.

Anmeld

6. november 2008

twinboys

Miamaja skriver:

det er frygteligt at se laerere og andre voksne bagatelisere mobning og vende det blinde oje til. og desvarre sker det ofte at bornene ikke faar hjaelp og maa klare det selv.


Ja det er vildt forfærdeligt....

Stakkels børn...

Majbritt

Anmeld

13. november 2008

Moderator

Profilbillede for Moderator
Jeg er selv blevet mobbet.... det er tilpas nederen

Anmeld

13. november 2008

Miamaja

Henrik skriver:

Jeg er selv blevet mobbet.... det er tilpas nederen


Ja, det er noget der altid vil praege en igennem hele sit liv paa en eller anden maade. Saa laerer burde vaere mere konsekvense og faa taget mobning i oplobet, istedet for at vende det blinde oje til!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+