Eksperthjælp: Smertefuld undersøgelse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.174 visninger
2 svar
0 synes godt om
28. marts 2011

Pia Hern

"Smertefuld undersøgelse"

Hej Pia,

I dag var jeg til jordemoder for sidste gang inden fødslen. Jeg er 41+1 i dag. Hun skulle lave GU og det var jeg forberedt på. Det er ikke noget jeg frygter eller på nogen måde er bange for - og har aldrig været. Men det gjorde rigtig ondt, og det har jeg oplevet flere gange ved praktiserende læge også.

Kan det hænge sammen med at jeg har en bagudvendt livmoderhals? - eller har jeg blot været uheldig at blive undersøgt mere "hårdhændet" end jeg føler "rart". Jeg slapper godt af, og er som sagt tryg nok ved undersøgelsen som sådan, selvom det naturligvis er udstillet måde at ligge på.

På forhånd tak for svar!

Pias svar

Hej du

Spændende at du nu snart skal føde!

Der kan være flere årsager til at du har oplevet ubehag ved de vaginale undersøgelser.

Det kan være at din jordemoder har forsøgt at løsne hinder dvs at hun med sin finger har forsøgt at gå op igennem livmoderhalsen og løsne fosterhinderne fra livmodervæggen. Det kan nogen gange sætte gang i fødslen. Og det kan gøre monster ondt.

Men det kan selvfølgelig også være at undersøgelsen bare har været lidt hårdhændet eller at du har en lidt følsom livmoderhals. Det er faktisk ofte den der giver smerter ifm vaginale undersøgelser selvom en hårdhændet undersøgelse selvfølgelig også kan gøre ondt. Det er ikke fordi du har en bagoverbøjet livmoder - den har rettet sig ud for længe siden.

Men hvis du har en følsom livmoderhals så ville du sikkert også føle ubehag ved samleje. Så svært at svare på hvad det specifikt er men det er i hvert tilfælde ikke unormalt.

Rigtig meget held og lykke - tænk måske har du allerede født når du får mit svar ;-)

varme hilsner fra

Pia

Pia holder kurser i fødselsforberedelses og hjælper kvinder som er bange for at føde og/eller har haft traumatiske fødselsoplevelser. På hendes hjemmeside kan du også købe hendes eget design af graviditets- og ammepuder.

Se Pias hjemmeside: MotherByNature.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. marts 2011

AnneBJ

Tak for dit svar. Gad vide om hun så alligevel har kunnet pille ved hinderne, selvom hun ikke nævnte det - for det gjorde ONDT!

Hun nævnte - i dag - at livmoderhalsen er meget bagudvendt, altså ikke livmoderen... ?

Tak for held og lykke - endnu ingen fødsel!

Anmeld

28. marts 2011

SussieThyssen

Vil da lige sige til dig, at jeg også har bagudvendt livmoderhals og også altid har følt extremt ubehag ved undersøgelser, så måske er vi piger, der er "bagundvendte" mere følsomme???

Kærligst
Sussie

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.