"Fødsel eller KS"
Hej Pia
Jeg er nu 38 uger og 5 dage henne i min 2 graviditet. Og jeg skriver til dig for at h're din mening i forhold til at f'de selv igen.
Min f'rste f'dsel var en dejlig oplevelse, hvor jeg dog bristede meget min lukkemuskel blev revet over, og det kr;vede naturligvis en masse syning og tid at komme sig. Jeg havde et 8 ugers langt sygdomsforl'b efter f'dsel. F'rst pga infiktion under f'dslen, derefter brystbet;ndelse der kr;vede indl;ggelse. Jeg gik lidt ned psykisk i den f'rste tid, nok fordi jeg ikke rigtig blev m'dt af de professionelle omkring mig p[ en givtig m[de for mig.
Men denne gange har jeg s[ v;ret til l;gesamtale omkring kejsersnit, de ville ikke anbefale det, trods det faktisk var den besked jeg fik da jeg havde f'dt min datter, der mente de at jeg skulle f'de ved kejsersnit n;ste gang. S[ det kom jo lidt bag p[ mig at de nu mente jeg selv skal f'de. Men jeg det p[ sin vis ok med det, og kan bedre lide tanken end et kejsersnit.
Men jeg er bange for at briste s[ meget igen eller mere, bange for at det denne gang g[r s[ galt at jeg bliver inkontinent efter f'dslen. Sidst jeg var ved jordermoder siger hun til mig at jeg har en lidt h'jerer risiko for at briste s[ meget igen. Jeg vidste ikke hvordan jeg skulle reagerer p[ dette, da hun og l;gen p[ hospitalet hele tiden har sagt at min risiko var den samme som f'rste gang.
S[ jeg vil h're dig om du har erfaring eller viden om risikoen er st're eller den samme denne gang? og hvad t;nker du om f'de selv kontra kejsersnit?
Hilsen
Sussi
Pias svar
Hej Sussi
Jeg forstår godt at du er forvirret og i tvivl om hvad du skal og ikke skal.
Den gode nyhed er at du kan gøre rigtig meget nu for at forebygge at du brister meget.
Derfor er det ikke en dårlig beslutning at føde selv. Der er lidt delte meninger og holdninger til det med om risikoen er større eller mindre for at briste igen hvis man tdiligere har haft en stor bristning. Så derfor får du forskellige holdninger.
Men som sagt er der meget du selv kan gøre og mine tip kommer her:
- Masser dit arvæv med økologisk amerikansk olie (det er ikke for at reklamere for mig selv men du kan faktisk ikke få det andre steder end i min shop - så vidt jeg ved).
Det vil gøre arvævet mere eftergiveligt når du skal føde.
- Sørg for at stå op og føde eller evt på knæ (hvis det kan lade sig gøre - nogle jordemødre vil gerne kunne holde øje med mellemkødet for at støtte det)
- prøv at presse forsigtigt - fik du epidural sidst? - det kan nogen gange godt gøre det svært at presse og man kommer til at presse for hårdt.
- få en varm klud på mellemkødet når du presser
- få evt jordemoderen til også at smøre dit mellemkød med olie når du presser så barnets hovede glider
Håber at du kan bruge disse råd
Varme hilsner fra
Pia
Pia holder kurser i fødselsforberedelses og hjælper kvinder som er bange for at føde og/eller har haft traumatiske fødselsoplevelser. På hendes hjemmeside kan du også købe hendes eget design af graviditets- og ammepuder.
Se Pias hjemmeside: MotherByNature.dk