"baby 9 mdr med øreproblemer, og storesøster 2,5 år som slår når hun er træt."
Hej Lisbeth!
Jeg har en datter på 2,5 år, der lige for tiden slår os eller sin lillesøster på 9mdr når hun bliver træt. Ofte siger også "du er dum" mor er dum ect. Dette finder vi selvfølgelig ikke acceptabelt og vi siger til hende at sådan siger man ikke og at man ikke må slå. Hun er jo i selvstændighedsfasen og alt vi siger ser ud til bare at prelle af på hende eller også synes hun det er vældigt sjovt at vi bliver sure og bliver dermed bare ved at slå og sige de samme ting. Hvordan er det lige mest hensigtsmæssigt at vi takler disse problemer??? Tror du girafsprog kunne være løsningen??
Hun har enkelte gange fået en lille timeout enten på sit værelse eller i en stol og kommer da også bagefter og siger undskyld.
Jeg tænker bare om det er en periode hun bare lige skal igennem eller om vi kan gøre noget anderledes.
Nu jeg lige er igang kunne jeg godt bruge et godt råd til vore nu 9mdr. gamle datter som stadig ikke sover igennem, men stadig vågner flere gange om natten og nærmest er utrøstelig. Vi har prøvet det meste... både at tilbyde sut og vand og det hjælper bare ikke. Hun falder helt til ro efter hun har fået en flaske (som hun jo gerne snart skal vænnes fra) eller hvis jeg tager hende op og hun får lov at ligge/sidde hos mig.
I desperation over hendes manglende søvn fik jeg undersøgt hendes ører ved ørelægen i sidste uge og det viser sig, at der desværre er væske på begge ører. Vi afventer nu kontrol, hvor der skal tages stilling til om hun skal have dræn. Jeg håber nu på at grunden til hendes manglende søvn er, at hun er ørebarn... skrækkeligt at man skal håbe det, men så er der jo en grund til hun ikke vil sove.
Hvad vil du foreslå vi lige skal gøre med hende om natten indtil vi skal til kontrol (om 3 uger først)??? Skal vi tilbyde den flaske flere gange om natten og sidde med hende hvis det bliver nødvendigt?? Jeg har ikke haft indtrykket af, at hun har haft ondt og der har ikke været ydre tegn på mellemørebetændelse. Vi gav hende en supp Pamol igår aftes for at se om det kunne give hende ro (hvis hun havde smerter) og det havde igen effekt, så det bliver ikke aktuelt mere.
Jeg er sådan i vildrede om jeg skal få kontrollen fremskyndet for hun har stort set haft samme søvnrytme siden hun var spæd og jeg ved jo ikke om det er ørernes skyld eller om jeg bare har en datter, der er glad for sin flaske og sin mor. Der er ikke problemer med, at få hende til at sove om dagen.
Det blev en lang og rodet affære, håber du kan hitte ud af den og give et par gode råd.
Hilsen en desperat mor (der også er "indenfor systemet" og derfor er bange for at være en belastning)
Lisbeths svar
Hej!
Åh hvor jeg kender det der med ikke at ville være en belastning, når vi selv er inde for systemet.
Alligvel er det en god ting, for du har en viden som gør, at d uer god til at observere, og uanset, hvad andre mener, så er det vigtigt. du er mor, og din bekymring tæller lige så vægtigt som andres.du skal behandles lige så godt.
Jeg starter med den lille. jeg vil anbefale dig at får en hurtigere tid,hos ørelægen. Indtil da, så løft hendes hovedgærde, og giv hende den flaske, Når man har ondt, så hjælper det at blive trøstet.Væske i ørerne giver ubehag, gråd og dårlig søvn
det der med afvænning det kommer, når hun sover bedre, og trykket er normalt.
Storesøster slår når hun bliver afmægtig, og ikke oplever sig set og hørt.Hun er kun 2,5 år og mor er dum, i hendes univers, når du bruger tid på den lille, og den store er træt og gerne vil sidde og putte.
Omskrevet siger hun.- Mor se mig, hør mig og elsk mig, hvorfor sidder du med hende der, når jeg så gerne vil hAVE din opmærksomhed, hvorfor OPDAGER DU IKKE AT JEGER SÅ TRÆT OG IKKE KAN FINDE UD AF, HVORDAN JEG SKAL SIGE DET TIL DIG.
Hun bliver vred og slår når hendes behov for et eller andet ikke bliver opfyldt.Når hun siger du er dum, så mener hun jo kun at få kontakt. Det skal du tage helt roligt.
Sig f.eks. Aj hvor er du gal nu ,og har bare lyst til at slå, og alligvel vil jeg have du er god ved lillesøster,. derfor kommer du lige over til mig og sidder trygt og godt hos mig eller far.
Hvis hun slår på jer, så tag armen fast og kærligt og sig. Deter o.k du er vred, og alligevel skal du lade være at slå.Afvis hende ikke, vis hun er elsket, det er adfærden du ikke vil have.
små børn, og hun er lille, slår når de oplever sig pressede, det er naturtligt, de er ikke onde eller ondskabsfulde. De skal med kærlighed og omsorg lære en anden måde at få vreden ud.
Bag vreden er et umødt behov. Så mød hende i følelsen, og gæt hvad det er hun har brug for.
Time out, tolker jeg som børns beskyttelse i f.h.t.afmægtige forældre, som har brug for at tælle til 10.
Børn vil så gerne samarbejde og være sådan som forældre gerne vil have det, så med støtte, accept af følelser, og positive tilkendegivelser , lærer de at alle følelser er o.k og kan rummes af forældrene.
Der er nogle artikler på min hjemme side, du med stor fordel kan læse ,og dekan give dig nogle ideer til at give den store den empati hun har brug for.
Håber du kan bruge lidt af dette.
Rigig meget held og lykke både med den store og den lille.
Varme hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk