Derfor giver brystmælk klogere børn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

831 visninger
6 svar
0 synes godt om
16. marts 2011

kaba

Nyhed fra nettet - fra bt.dk

Børn, der bliver ammet, klarer sig bedre i skolen, end flaskebørn, mener britiske forskere.

Børn, der bliver ammet, bliver klogere. Sådan lyder det i hvert fald i et nyt studie, som blev omtalt i den britiske avis Daily Mail mandag.

Blot fire ugers brystmælk skulle være nok til at have en 'betydelig' effekt på, hvordan barnet klarer sig i folkeskolen. Undersøgelsen viser, at de børn, som er blevet ammet, bliver dygtigere til at læse, skrive og lave matematik, når de er henholdsvis fire, syv, 11 og 14

Læs mere her »

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. marts 2011

lauras*mor*

Gad vide om det SKAL være morens brystmælk...

de har heller ikke taget hensyn til opdragelse, forældres uddannelse, hvilke skoler børnene går på, fritidsinteresser, venner og gener generelt.. i hvertfald ikke så vidt jeg kan læse mig frem til.. Så jeg vil nok hoppe op og falde ned på denne artikel... Børn bliver klogere af at lære... that's a fact.

Anmeld

16. marts 2011

Christine

lauras*mor* skriver:

Gad vide om det SKAL være morens brystmælk...

de har heller ikke taget hensyn til opdragelse, forældres uddannelse, hvilke skoler børnene går på, fritidsinteresser, venner og gener generelt.. i hvertfald ikke så vidt jeg kan læse mig frem til.. Så jeg vil nok hoppe op og falde ned på denne artikel... Børn bliver klogere af at lære... that's a fact.

Undskyld men der står netop i artiklen at undersøgelsen er foretaget på børn der er vokset op på sammenlignelige vilkår mht forældrenes indkomst, osv. osv.
Det står nederst i artiklen

Anmeld

16. marts 2011

lauras*mor*

læste den lige højt for manden, og bed faktisk mærke i dette afsnit hvor vedkommende  fra artiklen selv fortæller:

Det så ud til, at amning havde en virkning på den kognitive udvikling, men ingen vidste, om det bare var fordi, at en bestemt type mødre var mere tilbøjelige til at amme eller hvad der var den naturlige forklaring. Brystmælk har en velkendt sundhedsmæssig effekt og nu kan vi sige, at der også er en klar fordel for børnenes hjerner.

Hun siger jo faktisk at der er ingen der vidste om det var fordi en bestemt type mødre vælger at amme (altså i de højere sociale lag), eller desuden andre naturlige forklaringer... Og på baggrund af det vælger hun at sige at ud fra at brystmælk har en sundhedsgavnlig effekt så er det altså også en fordel for de små hjerner...
Hvorfor så lave en undersøgelse når hun alligevel bare konkludere det ud fra at brystmælk har en iforvejen sundhedsgavnlig effekt.. Det finder jeg bare ikke særlig pålideligt må jeg sige...

Anmeld

16. marts 2011

lauras*mor*

Christine skriver:

Undskyld men der står netop i artiklen at undersøgelsen er foretaget på børn der er vokset op på sammenlignelige vilkår mht forældrenes indkomst, osv. osv.
Det står nederst i artiklen

Ja indkomst, job og hvorvidt de var skilt...

Menn job og indkomst siger ikke nødvendigvis noget om uddannelse, det gør det som regel.. men det kan da nemt være at man har et midlertidigt job til ens drømmejob med ens uddannelse er ledigt.. Der står intet om opdragelse.. Der står opvækst, ja.. Men det ser jeg bestemt ikke som det samme.. det betyder jo bare om de er vokset op med begge forældre, få eller mange søskende, i hvilket nabolag osv... Ikke om den ene familie bruger marte meo mens den anden bruger et smæk i måsen, eller måske belønner børnene for gode karaktere og lign.. Eller endnu bedre.. Hvor meget tid bruger forældrerne på at hjælpe med lektierne...

specielt den sidste faktor ser jeg som ret vigtig i sådan en undersøgelse som den her..

Anmeld

16. marts 2011

Christine

lauras*mor* skriver:

Ja indkomst, job og hvorvidt de var skilt...

Menn job og indkomst siger ikke nødvendigvis noget om uddannelse, det gør det som regel.. men det kan da nemt være at man har et midlertidigt job til ens drømmejob med ens uddannelse er ledigt.. Der står intet om opdragelse.. Der står opvækst, ja.. Men det ser jeg bestemt ikke som det samme.. det betyder jo bare om de er vokset op med begge forældre, få eller mange søskende, i hvilket nabolag osv... Ikke om den ene familie bruger marte meo mens den anden bruger et smæk i måsen, eller måske belønner børnene for gode karaktere og lign.. Eller endnu bedre.. Hvor meget tid bruger forældrerne på at hjælpe med lektierne...

specielt den sidste faktor ser jeg som ret vigtig i sådan en undersøgelse som den her..

Nu er det jo en artikel OM undersøgelsen og dermed ikke hele undersøgelsen. Der står det er sammenlignelige familier, så derunder kan der jo godt være taget hensyn til de ting du nævner. Det er der højst sandsynligt hvis den skal kunne bruges til noget, for det er jo dyrt at lave sådan en.

Men jeg ved desværre ikke hvor undersøgelsen bliver udgivet, jeg siger bare at BT måske ikke er den bedste og mest grundige formidler og jeg regner med at det er en videnskabelig undersøgelse og så ved de jo godt at man skal tage alle hensyn i betragtning. BT nævner jo heller ikke de usikkerheder der kan være nævnt i undersøgelsen. Det ville være interessant at se den fulde..

Anmeld

16. marts 2011

Charlotte Wberg

Det må jeg så se om jeg kan lægge mærke til...

Men ligger jo så inde med et vidunder barn, der får top karaktere hehe...

Den store ligger middel/lidt over og er flaske barn.

Den lille er bryst/flaskebarn (suppl)

Det bliver spændende at se Gg

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.