Eksperthjælp: et par spørgsmål ang. amning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.101 visninger
0 svar
0 synes godt om
11. marts 2011

Catrine Hansen

"et par spørgsmål ang. amning"

Hej Catrine,

Nu er det snart min tur til at blive mor og jeg glæder mig så meget. Selvom jeg har læst div. bøger og brochure ang. graviditet og amning, mangler jeg stadig svar på et par ting. Jeg synes ikke jeg har fået noget brugbart svar fra min jordemoder.

Jeg ønsker at amme min datter hvis dette kan lade sig gøre. Jeg har så tænkt på, om manden også vil kunne have mulighed for at made sin datter på nogen måde? Jeg ved selvfølgelig godt at mænd ikke kan amme (griner) men hvad gør andre par, når de skal skal hjælpe hinanden med at made barnet om natten fx ? Jeg har læst lidt om at man kan malke ud, men samtidig også læst, at barnet helst skal undgå at sutte på flaske når det også får bryst..

Håber du kan hjælpe mig med mine spørgsmål og at det er til at forstå.

Mvh. den snart nybagte mor

Catrines svar

Hej snart nybagte mor! :-)

Stort tillykke med din graviditet, og med at du snart skal være mor.

Det er super fint at høre, at du har gjort dig nogle tanker omkring amning.

Som udgangspunkt kan de allerfleste amme. Det skal dog læres, og al begyndelse er ikke altid lige let. Amning er er samspil mellem mor og barn, og I vil begge være nybegyndere.

Allerførste skridt på vejen til et godt ammeforløb, er at finde ud hvad amning egentlig drejer sig om - og det er det du nu er igang med.

De første ca. 3 uger efter din fødsel, vil amningen fylde rigtig meget. Den lille skal spise ofte, da mavesækken ikke kan rumme så meget, og I skal begge lære hvordan den lille ligger godt ved brystet. Der findes mange forskellige ammestillinger, så man må prøve sig frem, gerne med hjælp fra personalet på fødegangen og/eller med hjælp fra sundhedsplejersken når I er kommet hjem.

Og nu til dine spørgsmål: :-)

Jeg er af den holdning, at man som par skal hjælpe hinanden bedst muligt med ens lille barn. Og hvordan gør man så det, når det kun er mor der kan amme??

Man kan, som du er inde på, lære sit barn både at kunne amme og få flaske. Der kan dog være flere udfordringer i det. For det første kræver det at man som mor kan holde til BÅDE at amme og malke ud, hvis man vel og mærke vil undgå mælkeerstatning. Og det kan i sig selv være lidt hårdt. Hvis man ikke ønsker at malke ud, fås der udmærkede og fuldgyldige mælkeerstatninger, som barnet helt eller delvist kan leve af. Man kan dog risikere, at barnets mavetarmsystem ikke fordøjer erstatningen så godt, og det kan give lidt maveproblemer i form af luft i maven og/eller hård mave. Derudover er der en lille risiko for, at barnet efterhånden vil foretrække flasken frem for brystet, da mælken løber hurtigere og lettere fra flasken. Det er det, som du har læst lidt om. Man anbefaler derfor også at man ikke giver sit barn sut i de første 2-3 uger, da barnet først skal lære at sutte rigtig godt på brystet inden det lærer at sutte på en sut. Det er nemlig to forskellige sutteteknikker barnet skal lære. Sutteteknikken på en sut og en flaskesut er den samme.

Hvis du spørger mig (og det gør du jo) :-), så er jeg af den holdning, at mor tager sig af at give barnet mad (hvis det ammes), og far så hjælper med alle de andre ting, som også fylder meget i en ny familie. Dvs at du ammer den lille, både nat og dag, og derfor har ret til at hvile en masse i løbet af dagen, da det er et fuldtidjob at amme et helt lille barn. Din kæreste kan så hjælpe med alle de praktiske ting såsom rengøring, indkøb og madlavning. I det omfang han selvfølgelig magter, hvis han går på arbejde hver dag. I må finde en fordeling i føler tilgodeser jer begge. Og der behøver jo ikke at blive gjort rent hver dag - hellere bruge tiden sammen med jeres barn end på at gøre rent. Lav mad til flere dage ad gangen, og tag imod al den hjælp i kan få fra bedsteforældre og venner. Bed gerne om hjælpen selv, hvis I ikke får den tilbudt. Folk vil helt sikkert gerne hjælpe, men er ikke altid opmærksomme på at spørge.

Din kæreste kan jo også tage sig af jeres barn på alle andre måder end lige at give mad. Han kan skifte ble, snakke med det, bære rundt på det, synge for det, ligge og slappe af med det - der er mange andre muligheder for tilknytning ud over amning.

Mht hvad andre par gør om natten, så tror jeg at det er meget forskelligt. Min erfaring siger mig dog, at hos de fleste er det mor der tager sig af barnet om natten, både amning og evt. bleskift, ihvertfald hvis far går på arbejde. Istedet sørger mor så for at hvile i løbet af dagen. Nyfødte sover som regel meget i starten, hvorfor man nemt kan tage sig en eller flere lure i løbet af dagen. Jeg har også oplevet par, hvor far tog sig af bleskift om natten. Det kommer sikkert an på ens søvnbehov og evne til at agere om natten, hvilket jo er meget forskelligt fra person til person.

I må derfor finde ud af en rytme og rutine der passer til jer alle tre, når den lille er blevet født.

Jeg håber mit svar gav dig det du søgte, ellers må du meget gerne skrive igen.

Held og lykke med fødslen og tiden derefter.

Mange hilsner fra Catrine

Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.

Forældre og Fødsel: fogf.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.