"børn og taleudvikling med 2 modersmål."
Kære Lisbeth
Jeg venter barn til sommer. Min kæreste er fransk, og mit spørgsmål er, om der er noget, vi særligt skal være opmærksomme på i forbindelse med barnets sproglige udvikling? Jeg har tænkt mig at tale dansk, min kæreste fransk, læse bøger og synge sange på begge sprog osv.
Det er utroligt svært at finde litteratur om emnet. Termen "tosproget" er gået hen til udelukkende at omhandle børn, der ofte ikke er helt tosprogede, men netop har problemer med det ene sprog. Men hvad hedder det så, når man er flydende på begge sprog? Kan du anbefale noget litteratur?
Bedste hilsener
Augusta
Lisbeths svar
Kære Augusta!
Tillykke med graviditeten, håber deter en dejlig tid for dig.
Deter meget vigtigt for små børn at der bliver talt til dem, også med de sprog forældrene nu har. betoningen specielt med pludrelydene er meget vigtigt. Selvom din mand måske kan dansk så er det sikkert på fransk han kan bruge alle de ord, som bliver brugt til de små børn. Og du bruger alle dine danske ord. Det kan de sagtens klare, specielt i starten, da det er betoningen og mimikken de reagerer på.
Når I begynder at blive mere specifike omkring jeres ord og med visninger, så bliver det endnu mere naturligt for barnet at høre både fransk og dansk.Hvad I to snakker sammen , bliver sikkert det talesprog barnet lærer først.
I kan sikkert med fordel putte babytegn på.
Der er en bog, som hedder. barnet lærer at tale, forfatteren er lige glemt.
Dog må de kunne hjælpe dig på biblioteket.
Held og lykke med graviditeten og god fødsel når du når dertil.
Varme hilsner
Liusbeth jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk
Anmeld