"Høj puls"
Hej
Er gravid i 13 uge. Jeg har et spørgsmål ang. høj puls. Jeg oplever ofte at have en høj puls både ved hvile og når jeg laver noget. Gør rent fx, eller når jeg er har gået et stykke tid. Ofte kan pulsen jo godt komme over de 140 og det er jeg i tvivl om er skadeligt for barnet på nogen måder. Det kan jo godt tage lidt før pulsen daler igen. syntes bare det er svært at læse sig til hvorfor pulsen ikke må blive for høj. Er det fordi barnet får iltmangel eller fordi man udsætter kroppen for overanstrengelse som så er farligt for graviditeten? Man er jo frygteligt bekymret under en gravidietet for at skade barnet og det er rart at vide hvad der konkret ligger bag anbefalingerne. Mange tak for svar!
Mange hilsner Chris
Pias svar
Hej Chris
Det er helt normalt at blive meget hurtigere forpustet og få en højere puls når man er gravid - også så tidligt. Det er fordi hele dit kredsløb ændre sig for at kunne forsyne din baby med blod.
Når man siger at pulsen ikke må overstige 140 slag/min så er det ifm længere træning. Der sker ikke noget ved at den kortvarigt kommer derop. Men hvis man træner hårdt og har pulsen liggende deroppe i længere tid kan det være en stor belastning for hjertet.
Bekymringen er en del af det at blive mor og som du allerede har mærket ja, så kommer det allerede i graviditeten. Min gamle farmor sagde altid - man holder aldrig op med at være mor, heller ikke selvom ens barn er 45.
Så tag det stille og roligt og lyt efter til din krop. Du må gerne bevæge dig, og meget gerne motionere men hold pauser hvis du kommer højt op i puls.
Held og lykke
Varme hilsner fra Pia
Pia holder kurser i fødselsforberedelses og hjælper kvinder som er bange for at føde og/eller har haft traumatiske fødselsoplevelser. På hendes hjemmeside kan du også købe hendes eget design af graviditets- og ammepuder.
Se Pias hjemmeside: MotherByNature.dk
Anmeld