"amning af 1 mdr gammel baby"
Hej Catrine.
Hvordan ved man om ens baby får nok at spise... Det er jo ikke målbart (som ved MME) hvor mange ml han spiser.
Problemet er at han spiser kun meget kort tid ad gangen, men til gengæld ofte.. hver eller hver anden time. Efter nogle måltider gylper han temmelig meget og bliver derfor, naturligt nok, lidt hurtigere sulten efter disse "omgange". Andre gange falder han i søvn eller afviser brystet efter ca 5 min.
Vil du anbefale at vi prøver at få en anden rytme for amningen og har du i givet fald nogle råd til hvordan vi får ændrer rytme, så vi kan få ham til at spise længere tid ad gangen?
Om natten går der lidt længere tid - nærmere 3 timer imellem hver amning.
Ved 5 ugers kontrollen, lå han kun en smule under idealkurven.
Med venlig hilsen
Mathilde
PS Jeg ammer kun fra 1 bryst pr. gang, kunne det være en mulighed at amme fra begge bryster hver gang eller...???
Catrines svar
Hej Mathilde.
Du har ret i at man ikke ved hvor meget ens barn spiser ved amning, derfor må man se på barnet istedet. Hvis din søn følger sin egen vægtkurve og har gode vågenperioder hvor han virker tilfreds, ville jeg ikke være bekymret.
Det er meget forskelligt hvor ofte en barn på 1 mdr melder sig ved brystet, men i gennemsnit vil det nok være hver 2-3. time. Det er dog ikke unormalt, at der nogle gange kun går 1 time. Nogle babyer spiser hurtigere end andre, og kan derfor godt være mætte efter 5-10 min, mens andre bruger ½ time eller mere.
Hvis din søn falder i søvn efter 5 min. ved brystet, vil jeg foreslå at du prøver at vække ham igen, så han spiser lidt mere. Din mælk er sammensat sådan, at den første mælk der kommer ud er tynd, og skifter så i løbet af måltidet til at blive tykkere. Hvis din søn falder for hurtigt i søvn får han sikkert ikke tømt brystet nok, og får derfor ikke så meget af den fede (og mættende) mælk. Han vil derfor blive sulten hurtigt igen. Prøv første gang han falder i søvn at tage ham op for at få ham til at bøvse. Det vil også minimere hans gylpen, der ofte kommer når barnet skal af med en bøvs. Nogle børn bøvser bedre hvis de sættes lidt oprejst på skødet. Det er dog ikke sikkert at din søn kan bøvse efter hver amning, men det er vigtigt at få prøvet.
Hvis han slet ikke vil vågne op, så prøv at tage lidt tøj af ham - det hjælper på nogle børn.
Det lyder rigtig fint med amning hver 3. time om natten. Det kunne næsten ikke være bedre med den alder din søn har.
Mht at amme fra ét eller begge bryster, så skal du først tilbyde det andet bryst når det første er tømt. Du skal derfor blive ved at tilbyde samme bryst 2-3 gange i løbet af et måltid, og først når din søn afviser det, skal du tilbyde det andet. Det er igen for at han får den fede eftermælk.
Du er velkommen til at skrive igen, hvis du vil have noget uddybet.
Mange hilsner fra Catrine
Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.
Forældre og Fødsel: fogf.dk