Eksperthjælp: Hovedpine

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.059 visninger
3 svar
0 synes godt om
1. marts 2011

Pia Hern

"Hovedpine"

Kære Pia

jeg håber, at du kan give mig et godt råd her. Jeg er en kvinde på 41 år og har voldsom hovedpine og har haft det i snart en uge. Jeg har aldrig været vild med at tage panodil eller lign., og slet ikke nu, hvor jeg er gravid (14. uge). Det er vores første barn. Jeg drikker meget vand (er gammel marathon løber), spiser sundt hver dag og husker at hvile. Dog skal det lige nævnes, at jeg arbejdsmæssigt har en periode, hvor jeg har 2 mands arbejde på mit bord. Jeg har grundet min hovedpine måtte sygemelde mig, da jeg vil se, om hvile og tiden væk fra skærmen kan hjælpe mig. 

Er det akupunktur eller zoneterapi, der vil være vejen her?

Kan det skyldes, at jeg er stoppet med at spise folinsyre?

Mangler jeg andre vitaminer?

Eller er det "bare" homonerne, der er skyld i hovedpine?

De kærlige hilsner fra

Philla

Pias svar

Hej Philla

Rigtig mange gravide døjer med hovedpine især i starten af graviditeten.

Og der er næsten ligeså mange årsager som kvinder. Men du er inde på noget som er en af de hyppigeste årsager nemlig stress. Men jeg lister lige alle årsagerne op her først:

- spændinger i skulder nakke regionen

- lavt blodsukker

- dehydrering

- forstoppelse

- for lidt protein i kosten

- mangel på calcium og jern

- ambivalente følelser vdr det at blive mor

- høje præstationskrav, svært ved at være god ved sig selv

Jeg ved ikke om du kan sætte kryds ved nogel af disse ting. Der er lidt med kost og mineraler, lidt om følelser - måske er det en kombination i dit tilfælde?

Men mit bedste råd til dig er - hvis ikke hovedpinen er forsvundet nu - at være rigtig god ved dig selv, blive ved med at drikke rigeligt, små hyppige måltider med protein og afslapnings øvelser evt massage hvis du er til det.

Panodil må du gerne tage i små mængder og en langvarig hovedpine kan jo blive en ond cirkel og kan måske først brydes ved at tage smertestillende.

Held og lykke

Varme hilsner fra

Pia

Pia holder kurser i fødselsforberedelses og hjælper kvinder som er bange for at føde og/eller har haft traumatiske fødselsoplevelser. På hendes hjemmeside kan du også købe hendes eget design af graviditets- og ammepuder.

Se Pias hjemmeside: MotherByNature.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. marts 2011

Betteisen

Som sygeplejerske ville jeg nok også anbefale dig at smutte en tur til lægen og få tjekket dit blodtryk

Anmeld

1. marts 2011

ph41

Fornuftigt råd men den farlige hovedpine som forbindes med svangerskabs forgiftning opstår stort set aldrig før efter 30.uge og min erfaring er, at hovedpine i den tidlige graviditet ofte skyldes en eller flere ting på listen.

hilsen Pia

Anmeld

1. marts 2011

Philla

Kære begge

Tusind tak for svar. Jeg har været hos lægen og er sendt til fysioterapeut. Det begynder at gå fremad. Heldigvis! Men jeg vil i fremtiden lytte meget til, at der ikke sniger sig unødig stres ind.

KH

Philla

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.