Eksperthjælp: baby 5 måneder brokker sig ved fast føde

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.561 visninger
0 svar
0 synes godt om
23. februar 2011

Lisbeth Jess

"baby 5 måneder brokker sig ved fast føde"

Kære Lisbeth,

Jeg kan læse fra andre indlæg at det ofte sker at babyer brokker lidt sig når de skal spise.

Min søn, Alexander på 5 måneder gør det nemlig også i stor stil. Jeg bekymrer mig ikke sådan om hans trivsel da han uden tvivl har det godt. (73 cm lang og næsten 9 kg.) 

Men mit spørgsmål til dig er, hvorfor han mon brokker sig så gevaldigt når han skal spise grød/mos? 'Brokken' er væsentlig mindre når det er sød frugt mos men det sker dog stadig. 

Jeg synes det er rigtig svært at skulle se ham være lidt halv ked af det og brokke sig, når jeg giver ham mad og ofte har jeg mest af alt lyst til at droppe det. Men tit ender han med at have spist en hel del alligevel og der er jo ikke noget mere tilfredsstillende for en mor end at vide at dit barn har fået et godt måltid mad.

Er der noget man kan gøre tror du, og ved du hvorfor de/han gør det?

Glæder mig til at høre fra dig.

På forhånd tak.

M

Kh

Anne - forvirret madmor

Lisbeths svar

hej!

ja du har ret, det er svært i starten med et barn der brokker sig over maden, og alligvel tilsidst får spist det.

du har selv det klare svar, for en mor er det en stor tilfredsstillelse at vide ens barn få¨r et næringsrigt måltid.

han er jo kun 5 måneder, så hav stor tålmidighed, vis med overbevisdning at alt er o.k, han m,å gerne brokke sig. Omskrevet siger han. ja men mor hvad er nu det her for noget, det smager anderledes, det er lidt tykt, skal jeg virkelig spise det?

og ja det skal han, det skal være en glæde at spise, han lærer det på et tidspunkt. om en månde må han få havregrød og brød, og kan måske selv fedte med det. det hjælper ofte på lysten til mad, selv at putte i munden.

hans trivsel er fin, så du gør det helt rigtige tilbyder ham med stor tålmodighed.

fortsat held og lykke med ham

varme hilsner

lisbeth jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.