Eksperthjælp: Humørsvingninger

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.220 visninger
1 svar
0 synes godt om
22. februar 2011

Pia Hern

"Humørsvingninger"

Hvad skal jeg stille op. Er nu gravid i uge 39+4, og har de sidste tre nætter sovet elendigt... og har meget meget svært ved at finde det gode humør frem... Jeg har ellers altid været typen der har nemt til smil og grin, men nu er det næsten helt forsvundet... kan ikke bevare det gode humør i ret lang tid af gangen. Kæresten kan ikke længere finde ud af mig, hvilket jeg godt kan forstå da jeg heller ikke selv kan finde ud af mig selv. Jeg ændre mening hele tiden om al ting, og kan ikke slappe af... og det går mig på at intet tegner til at jeg skal føde snart...

Ved du om det er normalt at have det sådan her? eller om der er noget jeg kan gøre for at finde mit gode humør frem igen... ( synes det hele er ret svært lige nu...

Pias svar

Hej du

Der er bare så opslidende når ikke man får sovet og det kan være virkelig svært at være glad og overskudsagtig når man er udmattet. Du skriver ikke om du har fysiske grunde til at du ikke sover.

Har du uro i benene, plukkeveer?

Der kan være mange grunde til både søvnproblemer og humørsvingningerne.

Men ja det er helt normalt. Det bedste råd jeg kan give dig er at acceptere det som er. Det er ikke en rar tilstand du er i men der er måske noget som gerne vil frem. Når du hele tiden prøver at tvinge det gode humør frem eller presser dig selv til at være som du plejer så undertrykker du det som gerne vil fortælle dig noget. Der er altid en grund til at vores humør er som det er. SElvfølgelig kan hormoner godt spille en rolle men der er altid en følelse koplet på som kommer inde fra dig.

Så hvad er det der foregår inde i dig - er det bare utålmodighed eller er der noget andet du har det skidt med. Hvordan har du det med at skulle føde snart og at blive mor?

Måske er det dine tanker og følelser der gør at du ikke kan sove...

Men et gode råd til at kunne sove er:

en graviditetspude som støtter dig der hvor du har brug for det (MotherNature har en god en)

massage med lavendel olie - det virker sååå beroligende (Weleda har en god en Relax hedder den)

Hvis du oplever at der er noget du har det skidt med så er det bedste råd at finde nogen at tale med det om. Din partner, din jordemoder, en veninde - eller mig. Jeg tilbyder også telefonisk rådgivning.

Håber at du  kunne bruge noget af det!

Held og lykke

hilsen Pia

Pia holder kurser i fødselsforberedelses og hjælper kvinder som er bange for at føde og/eller har haft traumatiske fødselsoplevelser. På hendes hjemmeside kan du også købe hendes eget design af graviditets- og ammepuder.

Se Pias hjemmeside: MotherByNature.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. februar 2011

Tystys14

Jeg skulle nok prøve den graviditetspude, får sover dårligt af flere gunde, skal op og tisse 700 gange om natten, har naboer der altid spiller høj musik hele weekenden, og så får jeg utroligt ondt i siden af maven når jeg sover, og som jeg desværre gerne vågner af.  Vi er ved at sætte vores lejeligehed i stand, og jeg kan ikke se en ende på det, og kan slet ikke finde plads i i lejeligeheden som den er nu til en lille trold, synes ikke man laver andet end at gå og rytte op hele tiden uden at komme nogen steder.  Vi bor på 3 sal, og jeg er død træt af trapperne... så i bund og grund er det vist hele tilværelsen lige som den er nu der går mig på.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.