"Opfølgning på ny rytme, baby 5 måneGder"
Hej Lisbeth,
Tak for hurtigt svar!
Jeg forsøger at tage det hele med ro og ikke skabe en dårlig stemning eller presse vores datter, så måltiderne altid er en god oplevelse, men min tålmodighed er virkelig sat på en hård prøve her...
Jeg har lige lidt uddybende spørgsmål til dit svar,- det kan nemlig være lidt svært for mig at finde hoved og hale i det hele, særlig nu hvor vi forsøger at ændre vaner og rutiner:
Vores dag ser nu sådan ud: Vi står op kl. 7.30/8.00 - her morgenhyggepludren, etagevask og påklædning, Linea leger på sit legetæppe, mens jeg laver morgenmad bestående af grød med frugt topping (idag spiser hun ikke noget af grøden - hendes mund lukker i som en østers selvom jeg selv spiser lidt af det og siger nok så meget uhm osv) jeg tilbyder hende derefter bryst for at få bare noget mad i hende, det vil hun heller ikke tage overhoved idag - hun begynder herefter at gabe og jeg ligger hende til en formiddagslur uden noget mad siden engang i nat/ tidlig morgen - kan ikke huske hvornår hun spiste sidst. Det er så frustrende synes jeg, men der er jo ikke noget jeg kan stille op vel?
Jeg tænker at jeg vil vække hende efter 1-1½ times formiddagslur for at den ikke skal blive for lang som du foreslog - det er ok at vække hende ikke?
Når hun er vågen igen skal hun have tilbudt grød og bryst igen - jeg tror her jeg vil amme hende som det første, da hun som regel er meget sulten når hun vågner og måske ikke kan koncentrere sig om noget nyt mad som grød/mos jo stadig er. Er dette fornuftigt eller er det bedre at give grøden som det første, da hun måske bedre vil godtage det hvis hun er godt sulten? Kan jeg evt. tilbyde kold mme på kop - er i tvivl om man må servere det koldt, det er i pulverform det vi har.. eller må jeg give hende sødmælk nu hun snart er 6 måneder. Derefter pusling og leg - vi leger trille, snurre, hænge på hovedet, hoppe, synge, flyvelege mm, så jeg tror skam hun bliver stimuleret nok.. Hun plejer at blive træt når hun har været vågen ca. 1½ -2 timer, hvorefter jeg så lægger hende til den lange middagslur på max 3 timer som du foreslog. Efter denne amning og lidt frugt, leg, pusling og så en kort eftermiddagslur. Derefter aftensmad - her grød eller mos og amning. Så vil vi forsøge at nå et aftenbad og derefter putning. Ser dette så efterhånden ud som en fornuftig rytme? Det ser jo fint ud på papiret tænker jeg, men i virkeligheden får hun jo desværre slet ikke alle de måltider der er beskrevet, for hun vil ikke spise over halvdelen af dem
Men jeg må vel bare blive ved at prøve...
På forhånd tak for svar..
Vh. Ursula
Lisbeths svar
Hej Ursula.
nej du har helt ret, du kan ikke tvinge hende til at åbne munden, sådan er det.
Hvis ikke hun spiser inden den tidlige lur, så væk hende efter en time. derefter giv grød først, så hun vænner sig.vil hun ikke ja så er det bryst.
Jeg læser du er tålmodig, og deter så fint, sålænge hun tisser de 4-5 våde bleer, er kvik og aktiv, så skal det nok gå, og ja deter forvirrende i starten med noget nyt.
Tag hvad du kan bruge af mit forslag og få dine egen rytme, så i allesammen trives.
Håber virkelig at det kommer til at køre så I også får noget nattesøvn.Er hun ved at få tænder det lille pus?
Held og lykke, hører gerne om fremskridtene.
Varme hilsne r
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk