Eksperthjælp: Føde igen efter bristning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

973 visninger
0 svar
0 synes godt om
21. februar 2011

Pia Hern

"Føde igen efter bristning"

Hej PiaTak for dit svar.Her kommer lidt flere detajler. Jeg kom på operationsbordet da min datter havde hånden op ved hovedet og havde derfor lavet en del ravage da hun skulle ud. De prøvede at sy mig sammen på fødestuen som normalt, men efter 15-20 min måtte hun give op, da det bare blev ved med at fosse ud med blod.Det jeg er nervøs for ved næste gang er at jeg igen skal syes, at den hæmoride jeg fik efterfølgende kommer igen. At jeg igen skal igennem et helvede hver gang jeg skal på wc. At jeg skal op og have klippet snorene (de opløste sig for langsomt og generede mig, jeg blev syet med to slags snore for at det kunne holde)Jeg ville sagtens kunne klare en alm fødsel, jeg ved jo godt at det gør ondt og det er sådan det er. Men psykisk orker jeg ikke at skulle igennem de ting. Mest af alt vil jeg godt kunne komme på toilettet uden jeg er helt grædefærdig. Det heller ikke sikkert at det går "galt" næste gang. Jeg føler også at jeg gik glip af rigtig meget og havde slet ikke nogen glæde efter fødslen. Jeg havde min datter 20 min efter fødslen og så hende først igen efter 4-5 timer. Så vejning og de små ting med bare at ligge og nyde hende kom jeg ikk til. Og efterfølgende var jeg så skidt pga bedøvelse og blodtab at jeg var helt ør og sket ikke rigtig til stede.Så måske har jeg lidt besluttet at det bliver kejsersnit. Men jeg har bare brug for viden om det. Både godt og skidt.

Pias svar

Hej igen

Tak for detaljerne. Det hjælper lidt at vide lidt mere.

Jeg kan godt forstå at du ikke vil opleve det samme igen og jeg kan berolige dig med at det bliver det højst sansynligt heller ikke. Det var jo hendes arm der var problemet og det er ikke sansynligt at det sker igen.

Men jeg vil så også sige at der som alt andet i livet jo ikke er garantier og du kan gøre 2 ting. Du kan enten vælge et kejsersnit som der jo heller ikke er garantier ved - altså garanti for at det bliver lettere eller bedre. Eller du kan vælge at sige at jeg føder selv men gør nu alt hvad jeg kan for at gøre næste gang til en anden oplevelse hvis det mod forventning skulle blive det samme.

Og hvad mener jeg så med det - du har jo lært meget af det du har været igennem og ville måske gøre mange ting anderledes. Fx kunne du kræve at være med til at måle og veje uanset hvad der sker. Det er der ikke mange der tror man kan men jeg vil hævde at du som barnets mor har ret til at være med i den helt særlige stund. Du kunne massere dit mellemkød i forvejen. Der er flere råd jeg kunne give dig så en bristning ikke bliver så belastende og også naturlige remedier til hurtigt at komme på benene efter blodtab.

Men det er lidt omfattende at beskrive her så giv mig et praj hvis du vil høre mere - det var mest tænkt som inspiration til at du kan gøre rigtig meget selv. Du kan selvfølgelig også gøre meget selv for at komme dig over et kejsersnit men tro mig det er ikke lettere end en stor bristning.

Håber at du kunne bruge mit svar.

Held og lykke

hilsen Pia

Pia holder kurser i fødselsforberedelses og hjælper kvinder som er bange for at føde og/eller har haft traumatiske fødselsoplevelser. På hendes hjemmeside kan du også købe hendes eget design af graviditets- og ammepuder.

Se Pias hjemmeside: MotherByNature.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.