"Kan jeg føde normalt igen?"
Hej Pia
Jeg fødte mit (og min mands) første barn d. 18 dec 2010. Jeg var gået 11 dage over termin. Men fødselen var så hård og jeg ved ikke hvordan jeg skal tage en fremtidig fødsel.
Mit vand gik ikke, jeg havde dog mange veer men de var ikke "gode nok". Jeg fik taget vandet men veerne var stadigvæk ikke gode nok. Jeg fik alt smertestillende jeg kunne få. Og mit veédrop kom op på 100mg, men intet skete. Så efter 36 timer i fødsel, fik jeg akut kejsersnit.
Desværre ville min livmoder ikke trække sig sammen (dette er jo som sådan meget normalt og man mister måske 1,5liter blod. Har jeg fået af vide). Men jeg tabte 4 liter blod og var sek fra at stille træskoene. (alt imens min mand sad med vores datter i armene ved siden af og kiggede på).
Dette har været et KÆMPE trauma, især for min mand.
Jeg fik en ballon op med saltvand for at stoppe blødningerne i livmoderen. Og efter det hele døjede jeg med infektioner i kroppen.
Jeg har fået taget flere blodprøver omkring mit blod, (for at se om jeg er en "bløder") men der er ikke kommet svar endnu. Man snakker om at man IKKE vil lade mig føde normalt næste gang, men at man vil lave planlagt kejsersnit.
Det har jeg det meget svært ved, på mange punkter. Dels vil jeg gerne prøve at føde normalt igen, dels har jeg også hørt hvordan "raske" kvinder ønsker kejsersnit bare fordi de er bange for at føde normalt, og hvor mange penge dette koster samfundet -hvad jeg er stærkt modstander for. Jeg vil meget gerne prøve at føde normalt, på trods af det jeg har været igennem, men min mand vil slet ikke høre tale om det. (vi er ikke skræmt fra at skulle ha flere børn). Men han vil ikke tage chancen for at miste mig, som han siger.
Jeg ville høre dig om din erfaring og mening med kvinder hvor livmoderen ikke vil trække sig sammen. Burde jeg tage imod planlagt kejsersnit næste gang, eller burde jeg prøve at føde normalt?
På forhånd tak!
Viktoria N C
Pias svar
Hej Viktoria
Puha sikke en oplevelse du og din mand har været igennem. Jeg forstår godt at I begge er meget påvirket af det i har oplevet. Det er både traumatisk at have været så tæt på at dø og traumatisk at stå ved siden af. Jeg håber at sygehuset har tilbudt jer en gennemgang af forløbet. Hvis ikke så vil jeg kraftigt råde jer til at få det.
På sygehuset kan du få svar på flere detaljer end jeg kan give dig her uden at kende dit forløb. Jeg tilbyder også selv den slags rådgivning hvor vi kan gennemgå dit forløb og du kan få hjælp til at bearbejde det - en snak på telefon er også en mulighed hvis du har brug for det. Det er et af de emner som jeg er allermest passioneret omkring fordi jeg ved hvor meget det fylder og hvor meget det kan påvirke hverdagen. Men det kan du jo overveje...
Men for at svare på dit spørgsmål så kan der være flere grunde til at din livmoder ikke ville trække sig sammen. Den kan have været overstimuleret - blev du sat i gang?, der kan have været moderkagerester tilbage og moderkagen kan have vokset sig fast i livmoderen eller du kan have fået det der kaldes for DIC som er en blødningsforstyrrelse. Men det kræver lidt flere detaljer at sige hvorfor det helt nøjagtig skete i dit tilfælde. Havde du problemer med blodtrykket?
Mht at føde igen så kommer det meget an på årsagen til at det gik som det gjorde. Jeg forstår godt dit forbehold for kejsersnit men der kan være flere grunde til at foreslå et planlagt kejsersnit.
Jeg er ked af ikke at kunne svare bedre men som skrevet er du mere end velkommen til at kontakte mig så vil jeg gerne hjælpe dig med at rede trådene ud.
Held og lykke
Varme hilsner fra
Pia
Pia holder kurser i fødselsforberedelses og hjælper kvinder som er bange for at føde og/eller har haft traumatiske fødselsoplevelser. På hendes hjemmeside kan du også købe hendes eget design af graviditets- og ammepuder.
Se Pias hjemmeside: MotherByNature.dk