"Planlagt kejsersnit?"
Hej PiaJeg ville høre dig som jordemoder hvordan du ville vejlede angående pks.Jeg fødte min datter efter 11 timers konstante veer og ingen hjælpemidler, og 4 timers operation efterfølgende, hvor jeg mistede 2 liter blod. Derefter 1/2 år før jeg ku bevæge mig normal og gå på wc uden smerter. Dog har jeg stadig en del smerter ved sex. Men det vel vævet der vokset Sammen der genere.Men på baggrund af disse ting har jeg ikk lyst til at føde normalt næste gang da jeg er nervøs for at det bliver ligeså slemt. Det skal lige siges vi ikk planlægger barn før om 1 1/2 år. Men jeg vil bare gerne ha undersøgt lidt inden jeg bliver gravid for så skal ungen jo ud på et tidspunkt
Jeg er stærkt ovre i en pks men manden bryder sig ikke helt om den ide og jeg er da også i tvivl. Jeg aner Intet om et kejsersnit andet end det man lige høre løst rundt omkring.
Pias svar
Hej du
Uhh ha det lyder da ikke rart det du har været igennem.
Du skriver ikke hvorvidt du bristede meget under fødslen og var på operationsbordet for at blive syet eller om det var fordi der var problemer med moderkagen. Det lyder mest som om det var en bristning men da du også skriver at du mistede meget blod bliver jeg lidt i tvivl
Det er lidt afgørende for mit råd om det er det ene eller det andet det drejede sig om. Så derfor får du nu 2 forskellige råd:
Hvis du tidligere har bristet meget og også har fået ødelagt din ringmuskel ved endetarmen kan det være en fornuftig ting at overveje et pks.
Hvis du tidligere har haft problemer med moderkagen og blødning er der ikke nødvendigvis nogen grund til et pks. Det er ikke sansynligt at det gentager sig men det afhænger selvfølgelig lidt af hvad årsagen var og hvad der er blevet gjort.
Hvis du skriver igen og fortæller lidt flere detaljer kan jeg bedre råde dig.
Varme hilsner fra
Pia
Pia holder kurser i fødselsforberedelses og hjælper kvinder som er bange for at føde og/eller har haft traumatiske fødselsoplevelser. På hendes hjemmeside kan du også købe hendes eget design af graviditets- og ammepuder.
Se Pias hjemmeside: MotherByNature.dk
Anmeld