Eksperthjælp: Smerter i skeden

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.042 visninger
0 svar
0 synes godt om
20. februar 2011

Pia Hern

"Smerter i skeden"

Hej Pia,

Jeg er gravid for anden gang og er pt. i uge 26. Det skal dog siges at det er 10 år siden jeg sidst var gravid. Jeg har de sidste 14 dage haft smerter i skeden når jeg rejser mig, når jeg går og når jeg løfter mine ben. Det føles til tider som om at mit underliv er på vej ud, det tynger ligesom nedad. Jeg laver bækkenbundsøvelser hver dag, hvilket ikke gør ondt. Jeg mindes ikke disse smerter fra sidst jeg var gravid, måske nærmere lidt derhen af efter fødslen. Kender du til denne form for smerter og i så fald, hvad kan jeg gøre for at slippe af med dem igen? Det bekymre mig en lille smule?

På forhånd tak for hjælpen

Lonnie 

Pias svar

Hej Lonnie

Det er normalt at have den tyngde fornemmelse du beskriver. Selvom det er 10 år siden du fødte sidst så er din bækkenbund lidt slappere end sidst du var gravid. Der er utrolig meget vægt på bækkenbunden i løbet af en graviditet og anden gang vil man kunne føle at barnet næsten står nede i skeden. Bækkenbundstræning er ikke altid tilstrækkeligt til at bækkenbunden bliver som før man var gravid.

Det er dog rigtig godt at du laver bækkenbundsøvelser. Det øger din fornemmelse af hvordan dine muskler føles når de er spændte og afslappede. At være afslappet i bækkenbunden under fødslen er nemlig alfo og omega og forebygger bristninger.

Der er ikke rigtig noget du kan gøre men bliver fornemmelsen ved kan du eventuelt lige tale med din læge om det. Men som sagt lyder det meget fredeligt.

Held og lykke

Varme hilsner fra

Pia

Pia holder kurser i fødselsforberedelses og hjælper kvinder som er bange for at føde og/eller har haft traumatiske fødselsoplevelser. På hendes hjemmeside kan du også købe hendes eget design af graviditets- og ammepuder.

Se Pias hjemmeside: MotherByNature.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.