Eksperthjælp: Sukkersyge og fostervægt

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.107 visninger
0 svar
0 synes godt om
20. februar 2011

Pia Hern

"Sukkersyge og fostervægt"

hey Pia.

jeg er nu i uge 30 + 5 og har fået gravititets sukkersyge..(førstegangs)

jeg har været til en samtale påsygehuset fået a vide hvordan jeg tager min insolin og måler blodsukkeret..

men nu hvor jeg kom hjem og er begyndt at køre en masse spørgsmål rundt i mit hoved babyen vejer 2063g og det er jo ca. 500 g for meget hvor slemt er det?

og hva hvis jeg ikke kan få sat vægtøgningen ned på babyen hva gør jeg så?

har hørt man kan rive sener over i armen/skulderen på babyen når man føder og lamme armen. så nu er jeg bare endu mere bange for at skulle føde..

ved ikke om du kan hjælpe mig men jeg håber for det har gjordt mig vild bange og ked af det, og kommer op med nye ting jeg spikuler over

Hilsen Tina

Pias svar

Hej Tina

Jeg forstår godt at du er ked af det og bange. Det er jo absolut ikke noget man regner med sker - altså at man får sukkersyge.

Men du behøver slet ikke at være bekymret for din babys vægt. Det er indenfor normal området. Gennemsnittet for vægten i uge 30+0 er 1600g men det kan variere fra 1200-2000 g. Derudover er der meget stor forskel på hvordan børn tager på inde i maven. Nogen børn vokser meget i den periode du er i og så står det lidt stille hen mod slutningen.

Du vil blive fulgt tæt i graviditeten og hvis ingen på nuværende tidspunkt har udtrykt bekymring så kan du være helt rolig.

De skræk historier du har hørt har måske været fra gamle dage hvor man ikke var så god til at regulere gravide med sukkersyge. Det betød at de fik meget store børn. Det kunne skabe lidt problemer under fødslen. Men du får jo insulin nu og det betyder at der fra nu af er mere balance i dit system. Derfor er den slags skader du nævner meget sjældne i dag.

Man kan overveje at sætte fødslen i gang hvis din baby skønnes at være stor men der er ingen grund til at du bruger tid på at bekymre dig om det nu for alt lyder til at være helt fint.

Held og lykke

Varme hilsner fra

Pia

Pia holder kurser i fødselsforberedelses og hjælper kvinder som er bange for at føde og/eller har haft traumatiske fødselsoplevelser. På hendes hjemmeside kan du også købe hendes eget design af graviditets- og ammepuder.

Se Pias hjemmeside: MotherByNature.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.