Eksperthjælp: 5 måneder er ikke glad for at spise.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.979 visninger
0 svar
0 synes godt om
20. februar 2011

Lisbeth Jess

"5 måneder er ikke glad for at spise. "

Hej igen Lisbeth,

Jeg har lige et par spørgsmål til dine svar..

Der er desværre ingen af de nævnte ting du foreslår som årsag til at hun tit ikke vil amme.. Så hvad det kan skyldes ved vi stadig ikke. Jeg tog til åbent hus hos sundhedsplejersken her i tåstrup i torsdags og fik hende målt og vejet - hun vejer nu kun 7300 g og måler 67 cm. Så altså kun en vægtøgning på 550 siden d. 3.1 2011. Heller ikke hun kunne komme med nogen bud på hvad vi kunne gøre for at få hende til at spise mere og hyppigere desværre.

Til dit svar ang søvn: Du skriver at vi skal før op om morgenen - er kl 8 for sent, og i så fald hvad tid er da passende?

Morgenmad, mener du da grød og lign. eller amning eller begge dele?

Du skriver hun skal have en lille formiddagslur - hvor kort skal denne ca. være, og skal jeg da bare vække hende hvis hun ikke vågner af sig selv, hvilket hun jo nok ikke vil gøre, da hun jo er vant til at sove i 2-3 timer her.

Derefter et ordentligt stort måltid - mener du her grød, mos og lign.? Hvordan adskiller dette sig fra de øvrige måltider?

Aftensmaden - skal vi da igen tilbyde grød, mos og lign.?

Indtil nu har hun jo ikke ville spise den mos og grød vi har tilbudt hende... Så hvad stiller vi op hvis dette fortsætter? og skal vi tilbyde hende både mos /grød samt bryst hver gang hun skal have mad og i hvilken rækkefølge?

Vi kan desværre ikke få hende passet, da hun jo hverken tager flaske eller spiser tilstrækkeligt af den lavede mos/grød. Det ville ellers være rart med et lille pusterum ja..

Jeg ser frem til dit svar og på forhånd tak

Venlig hilsen Ursula

Lisbeths svar

Hej ursula! Det var godt du gik til su ndhedsplejersken og fik hende vejet. Jeg kan godtse at hun kun har taget 550 gram på siden 3/1, og deter selvfølgelig i underkanten, alligvcel vil jeg sige, der skal ro på. For du gør jo alt hvad du kan for at få mad i hende.

Når jeg ser på vækstkurverne, ligger hun lige på midten, og deter jo fint.Nu må du klappe dig selv på skulderen og sige, jeg gør det bedste for m it barn, og så sender du den allerstørste ro og overbevisning ud til hende.

Mor har styr på det.

Om morgenen når i står op, så lav noget grød til hende,hvad der svarer til hendes alder. selvom hun protesterer, så hold fast og forsøg at få noget i hende, med kærlig stemme, sir du , uhmm,, bland evt lidt frugtmos i så det smager bedre.Måske kan duintroducere en kop med enten din mælk eller MME.

Måltidet skal ikke være en kamp, gør det til en god oplevelse for hende. det tager tid at lære andet mad end mor dejlige mælk.,

Inden du putter hende så ammer du, selvom hun vægrer sig, så sig med din kærlige stemme, ja nu skal du have mad, og deter mors det bedste.Hun er så stor og får hurtigt suttet godt til, så selvom det kun er 5 minutter så får hun sikkert en del mælk.

Når jeg foreslår ændring af hendes sovelængde, er det fordi jeg mener hun sover så meget og derfor behøver mindre søvn om natten.

Med hendes alder er søvnbehovet mellem 11 til 16 timer i døgnet.Hvis hun sov er flere gange af 3 timer, samt et par ekstra lure, er der ikke tid til at hun hun også er så aktiv som hun har brug for om dagen.Den lange dybe søvn om natten er hun endn u ikke gammel nok til, men kunne hun sove 5 -6timer i træk er det klart en gevinst.

De måltider jeg beskriver er. Morgen grød,samt bryst,igen grød og bryst mellem de to lure. Eftermiddag kan du evt mose en  banan og give hende sammen med din mælk.

Tilbyd hende amning når du selv menr deter tid eler hun selv siger til, uden tvang.

Aften igen grød eller  som du var begyndt på grøntsagsmos med fedtstof og MME. det bestemmer du helt selv, afhængig af hvor meget du mener, du får i hende af det ene eller det andet.

Jeg tror du skal slappe af og se om der ikke kommer lidt mere ro på, og når hun mærker derer ro, så slapper hun mere af og spiser .

Nyd søndagen og se at få slappet godt af.

Håber dte vil hjælpe dig, ellers skriver du bare igen.

Og selvfølgelig skal du selv finde din rytme med hvornår I står op,held og lykke med det hele. 

Varme hilsner

Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.