Eksperthjælp: baby 5 måneder, sover godt om dagen, dårligt om natten.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7.372 visninger
2 svar
0 synes godt om
19. februar 2011

Lisbeth Jess

"baby 5 måneder, sover godt om dagen, dårligt om natten."

Her har du så resten af mit spørgsmål........

Vores andet problem er hendes søvn. Vi har indtil nu haft en rytme, hvor hun først har sovet ved 23/24 tiden selvom vi har forsøgt at putte hende allerede ved 21/22 tiden, og vi er så først stået op ved 9/9.30 tiden. Nu har vi aftalt, at vi vil stå op hver dag kl. 8 senest, for at forsøge at rykke det hele frem, så vi kan putte hende kl 21. Så vi er altså netop nu ved at forsøge at indføre nogle nye bedre rutiner selvom vi dog i lang tid har forsøgt at lægge hende tidligere. Om dagen sover hun godt - hun sover udenfor til formiddags- og eftermiddagsluren, og falder som regel i søvn med det samme, når hun bliver pakket i sin køredragt og puttet i barnevognen. Hun bliver puttet til en formiddagslur ca. 1½ time efter vi er stået op og sover her ca. 2-3 timer, hvorefter hun bliver ammet. Vi tilbyder nu også grød med frugttopping ml. formiddags- og eftermiddagsluren, hvilket hun dog ikke rigtig spiser endnu. (Vi er gået væk fra grøntsagsmos og vil nu forsøge at tilbyde den samme grød, hirsegrød med sveskemos, hver dag, da dette er mere kalorietungt end grøntsagsmos) Efter ca 1½-2 timer er hun træt igen og puttes til en eftermiddagslur, hvor hun også sover ca. 2-3 timer. Efter hun igen har været vågen nogle timer sover hun en en aftenlur indenfor i sin seng på en times tid - hun vågner ca. ved en 19 tiden fra denne og vi forsøger nu at lægge hende kl. 21 – dette er som sagt vores nye strategi. Nogen dage har hendes sidste aftenlur nemlig været lang også – især hvis hun er puttet udenfor i barnevognen, så kan hun tage en lur på tre timer, hvis ikke vi vækker hende. Min mand mener hun har byttet rundt på nat og dag... Men det er kun hvis hun er puttet udenfor i barnevognen aftenluren bliver så lang, sover hun inde vågner hun som sagt efter ca. ½-1 time. (Vi er godt klar over vi ikke kan lægge hende tidligt, hvis hun har sovet fx. fra 18-21 i sidste lur, og har således aftalt at hun senest må sove til kl 19, hvorefter vi fra nu af vil vække hende for at kunne putte hende til natten tidligere). Nogen gange falder hun hurtigt i søvn når vi lægger hende til natten, men så vågner hun efter 30-45 min. og er frisk igen og tror at der skal leges og snakkes. Nogen dage vågner hun allerede 15 min senere og vil ikke falde til ro igen. Andre dage er hun helt overaktiv når vi forsøger at putte hende til natten, ben og arme kører og hun er længe om at give op. I starten sov hun i sin lift i tremmesengen, men er for et par uger siden kommet ud af liften og sover nu i selve tremmesengen. Da der nu er mere plads omkring hende vender hun rundt på maven og ligger så og brokker sig. Hun vågner som sagt hurtigt efter hun er faldet i søvn og nogen dage vil hun ikke falde til ro når vi ligger hende og der kan gå timer med dette. Vi har fra start klart markeret forskel på dag og nat ved at dæmpe lyset og ikke snakke eller stimulere hende unødigt om natten, vi går ind til hende når hun græder og giver hende sutten gentagne gange. Bliver hun helt ulykkelig tager vi hende op og trøster hende hvorefter vi putter hende med sutten når hun igen er faldet til ro. Som regel ender det med at jeg lægger mig og tilbyder hende mad efter længere tids gråd og efter vi gentagne gange har været inde og give sutten og vende hende på den anden side. Hun er tilbudt brystet flere gange op til hun skal sove, men det er sjældent hun vil spise ret meget. Det hjælper som regel, men stadig vågner hun efter som regel efter en time. Hun vågner regelmæssigt gennem hele natten med max 2-3 timers mellemrum. Vi forsøger at give hende sutten og vender hende om på den anden side - når der er gået nogle timer er det som regel fordi hun er sulten og jeg tager hende med over i vores seng og ammer hende hvorefter hun puttes i sin seng igen som regel uden problemer. Hun vågner bare så hyppigt. Jeg har også været tilbøjelig til at tilbyde hende mad mange gange om natten når hun er vågnet, da hun jo ikke spiser så meget i løbet af dagen og derfor kunne tænkes at have behov for dette om natten.

Jeg kunne blive ved med at prøve at forklare vores situation, men håber du kan finde hoved og hale i det hele og måske kan komme med nogle gode råd til hvad vi kan gøre for at få noget mere mad i hende og for at hun kan tage nogle længere sammenhængende stræk om natten. De to ting tænker vi hænger sammen, men vi ved bare ikke hvad vi skal stille op, da hun ikke vil tage flaske (vi har prøver med en aftenflaske med både udmalket modermælk og mme).

Vores datter er ellers en rigtig glad og nem lille pige som smiler og pludrer, er god til at ligge på maven og selv triller rundt på maven osv, hun har dagligt flere våde bleer og ser dog ikke ud til at lide nogen nød. Så alt i alt trives hun godt og udvikler sig fint. Vi er nu bare ved at være nogle meget trætte og frustrerede forældre der gerne så at vores datter fil lidt mere mad i sig og sover bedre

På forhånd tak,

Venlig hilsen Ursula    

Lisbeths svar

Hej ursula!

Klart I er trætte, frustrede og ved at give ldit op, for om dagen sover hun super og om natten er det ikke en sammenhængende søvn, og så blir man så træt.

Når jeg læser beskrivelsen af jeresdag, så tror jeg derer nogle ting I med fordel kan ændre på.

Jeg tror I skal op noget før om morgenen, og efter morgenmad, leg m.m. så kan hun få en lille formiddagslur.

Så er der igen mad, leg, og hvad I ellers plejer at gøre indtil hun skal have  ordentligt stort måltid. Når hun skal sove igen må hun få den lange lur på max 3 timer, indtil ca kl 15.

Så er det mad igen leg, puslen, ligge på gulvet, trille m.m., Det kan være hun lige tager en tre kvarters lur ved 16- 17 tiden, men ikke længere.

Så skal hun op og have leg og nærhed med sin far og mor, virkelig  bruge sin krop og stemme, med, inden aftensmaden . Efter maden er der mere leg og nærvær, evt et bad, efter noget babymassage, .

I kan låne en bog på biblioteket, hvor der er gode bøger om aktiviteter for babyer sammen meddeHuner så stor nu, nysgerrig både med psyken og kroppen, og jo mere aktiv hun er jo mere både udvikler hun sig , får appetit og en sund træthed.

Me d dette program kan I satse på at hun kan puttes ved ca 20 tiden, efter en gang amning, så tror jeg hun er fyldt op med aktivitet og nærvær og har en sund normal træthed og vil falde i søvn.

Du slipper ikke for en natamning, men du bestemmer om det skal være inden du går i seng, så I samlet kan få en 6 7 timer inden I igen står op.

Det kræver nogen energi at vende det hele lidt rundt., alligvel tror jeg at den tid er givet godt ud, så I alle får lidt mere overskud også til både at nyde hende og hinanden.

Nu håber jeg hendes suttelyst blive bedre og I får styrke til at få vendt søvnrytmen, og det kommer til at gå let og ubeværet, elllers skriv    igen.Mon derer nogen bedste forældre der kan træde til og give jer et pusterum.eller venner.?

Fortsat held og lykke med guldklumpen.

hav en dejlig week end .

Varme hilsner

Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. februar 2011

Urz

Hej igen Lisbeth,

Jeg har lige et par spørgsmål til dine svar..

Der er desværre ingen af de nævnte ting du foreslår som årsag til at hun tit ikke vil die.. Så hvad det kan skyldes ved vi stadig ikke. Jeg tog til åbent hus hos sundhedsplejersken her i tåstrup i torsdags og fik hende målt og vejet - hun vejer nu kun 7300 g og måler 67 cm. Så altså kun en vægtøgning på 550 siden d. 3.1 2011. Heller ikke hun kunne komme med nogen bud på hvad vi kunne gøre for at få hende til at spise mere og hyppigere desværre

Til dit svar ang søvn: Du skriver at vi skal før op om morgenen - er kl 8 for sent, og i så fald hvad tid er da passende?

Morgenmad, mener du da grød og lign. eller amning eller begge dele?

Du skriver hun skal have en lille formiddagslur - hvor kort skal denne ca. være, og skal jeg da bare vække hende hvis hun ikke vågner af sig selv, hvilket hun jo nok ikke vil gøre, da hun jo er vant til at sove i 2-3 timer her.

Derefter et ordentligt stort måltid - mener du her grød, mos og lign.?

Aftensmaden - skal vi da igen tilbyde grød, mos og lign.?

Indtil nu har hun jo ikke ville spise den mos og grød vi har tilbudt hende... Så hvad stiller vi op hvis dette fortsætter?

Vi kan desværre ikke få hende passet, da hun jo hverken tager f

Anmeld

19. februar 2011

Urz

Fortsættelse til mit svar...

Vi kan desværre ikke få hende passet, da hun jo hverken tager flaske eller spiser tilstrækkeligt af den lavede mos/grød. Det ville ellers være rart med et lille pusterum ja..

Jeg ser frem til dit svar og på forhånd tak

Venlig hilsen Ursula

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.