Åbent brev fra Sverige til Danmark

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.362 visninger
15 svar
0 synes godt om
18. februar 2011

Rosa

Jeg blev rørt til tårer... Hvor er det bare smukt og værdigt formuleret, og hvor har han ret, Storebror Sverige 

Her er brevet:

Kære lillebror, hvad sker der?

Det virker som om, du i de seneste år har mistet fodfæstet. Fra at have været grunden til min misundelse opfører du dig nu nærmest som en ængstelig gammel gubbe. Søde Danmark, let dit hjerte. Hvad er det med dig?

Før var du kendt for din åbenhed. Med din hjertelige latter favnede du det flerkulturelle og forskelligheden. Din hyggepolitik var misundelsesværdig set med storebror Sveriges øjne.

Du hånede mig for alle mine regler og forbud. Med al ret anklagede du mig for at vare kedelig og grå. Lige siden jeg undslap Anden verdenskrigs rædsler, vendte jeg mig indad og tænkte, at man er sig selv nærmest. Dag for dag arbejdede jeg med at bygge et beskyttende net så tæt, at jeg knap kunde ånde.

Samtidig glemte jeg dig, Danmark. Jeg vendte dig ryggen gennem årtier og for dette beder jeg dig om undskyld! Da vi nu igen har bygget en broderlig bro mellem os, ser jeg, at min modige lillebror græder sig i søvn.

Tidligere fik jeg ondt i maven, når jeg spiste af din mad. Din kylling indeholdt salmonella og min mave havde det virkeligt ikke godt. Men nu, lillebror, vender den sig af helt andre grunde.

Kære Danmark, hvorfor smider du romaer ud med hovedet først? Hvorfor lader du debatten om muslimer føre til heksejagt? Hvad er grunden til at indvandrere er blevet symbol på ondskab og at hunderacer forbydes på grund af sine ejeres brister?

Hvorfor stormes kirker og hvorfor rives ungdomshuse ned? Hvorfor sender du dine soldater i ørkenkrig og hvorfor trues fristeders eksistens?

De idealer som vi voksede op med synes at have forsvundet ud af din krop. De demokratiske fri- og rettigheder, grundlæggende for enhver, betyder de ingenting? Ytringsfriheden. Demonstrations- og forsamlingsfriheden. Hvordan kan det lade sig gøre at ignorere grundloven?

Hvorfor lod du 900 mennesker fængsle, mishandle og fornedre uden at de var mistænkt for ulovligheder? Hvorfor lod du dem placere siddende på jorden? Lod dem tisse i bukserne. Besvime. Bryde sammen?

Kære lillebror, du kan stadigvæk vende om. Åbn igen favnen, du behøver ikke at vare bange. Jeg findes endnu ved din side, du kan stadig vælge at gøre det rigtige.

Med venlige hilsner,

Din storebror 
Sverige

http://politiken.dk/debat/ECE1200053/aabent-brev-til-danmark-fra-sverige/

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. februar 2011

sarahb

Så korrekt så korrekt.. Det er skræmmende for fremmed hadske vi er.. Ikke bare over for muslimer men over for folk der ikk er som gennemsnits danskeren.. Jeg er ved at brække mig..

Kram fra mig der tit og ofte oplever racisme mod min mand

Anmeld

18. februar 2011

wamse

Det er bare så godt - Bliver helt rørt over det

Anmeld

18. februar 2011

Ida.

Dét der rører også mig til tårer - og gør mig samtidig flov...flov over hvordan tingene er endt med at blive i vores elskede lille land - vi bliver kendt, berømte og berygtede for ting, jeg bestemt ikke er stolt af....giver Storebror Sverige mere end ret!

Anmeld

18. februar 2011

DLM

hold da op det var stort. bliver da helt rørt over det.

kunne være lillebror skulle lytte. det er så rigtigt det der er skrevet

Anmeld

18. februar 2011

mika.F

jeg er uden ord, sidder bare med en tåre på min kind og tænker "kæreste danmark, hvorfor kan andre når du ikk selv kan se det"

synes det er smukt skrevet, og håber at det vil åbne folks øjne, og hjerter!

Anmeld

18. februar 2011

ZamanogDania

Godt skrevet. Enige

Anmeld

18. februar 2011

Nynne88

Vi må da håbe at det vender, når vi alle stemmer for en ny regering til næste valg!

Anmeld

18. februar 2011

N&J

Rosa skriver:

Jeg blev rørt til tårer... Hvor er det bare smukt og værdigt formuleret, og hvor har han ret, Storebror Sverige 

Her er brevet:

Kære lillebror, hvad sker der?

Det virker som om, du i de seneste år har mistet fodfæstet. Fra at have været grunden til min misundelse opfører du dig nu nærmest som en ængstelig gammel gubbe. Søde Danmark, let dit hjerte. Hvad er det med dig?

Før var du kendt for din åbenhed. Med din hjertelige latter favnede du det flerkulturelle og forskelligheden. Din hyggepolitik var misundelsesværdig set med storebror Sveriges øjne.

Du hånede mig for alle mine regler og forbud. Med al ret anklagede du mig for at vare kedelig og grå. Lige siden jeg undslap Anden verdenskrigs rædsler, vendte jeg mig indad og tænkte, at man er sig selv nærmest. Dag for dag arbejdede jeg med at bygge et beskyttende net så tæt, at jeg knap kunde ånde.

Samtidig glemte jeg dig, Danmark. Jeg vendte dig ryggen gennem årtier og for dette beder jeg dig om undskyld! Da vi nu igen har bygget en broderlig bro mellem os, ser jeg, at min modige lillebror græder sig i søvn.

Tidligere fik jeg ondt i maven, når jeg spiste af din mad. Din kylling indeholdt salmonella og min mave havde det virkeligt ikke godt. Men nu, lillebror, vender den sig af helt andre grunde.

Kære Danmark, hvorfor smider du romaer ud med hovedet først? Hvorfor lader du debatten om muslimer føre til heksejagt? Hvad er grunden til at indvandrere er blevet symbol på ondskab og at hunderacer forbydes på grund af sine ejeres brister?

Hvorfor stormes kirker og hvorfor rives ungdomshuse ned? Hvorfor sender du dine soldater i ørkenkrig og hvorfor trues fristeders eksistens?

De idealer som vi voksede op med synes at have forsvundet ud af din krop. De demokratiske fri- og rettigheder, grundlæggende for enhver, betyder de ingenting? Ytringsfriheden. Demonstrations- og forsamlingsfriheden. Hvordan kan det lade sig gøre at ignorere grundloven?

Hvorfor lod du 900 mennesker fængsle, mishandle og fornedre uden at de var mistænkt for ulovligheder? Hvorfor lod du dem placere siddende på jorden? Lod dem tisse i bukserne. Besvime. Bryde sammen?

Kære lillebror, du kan stadigvæk vende om. Åbn igen favnen, du behøver ikke at vare bange. Jeg findes endnu ved din side, du kan stadig vælge at gøre det rigtige.

Med venlige hilsner,

Din storebror 
Sverige

http://politiken.dk/debat/ECE1200053/aabent-brev-til-danmark-fra-sverige/

Ih hvor fantastisk Rosa, det kan jeg jo bruge i samfundsfagsundervisningen.. 

Begge lande har dog brister men på meget forskellige måder.. 

Anmeld

18. februar 2011

Ox.

Jeg må indrømme det ikke rammer mig helt så dybt som så mange andre måske.

Mange af tingene er ganske rigtige, men fremmedhadske, ved jeg nu ikke.

Synes at brevet får det til at lyde som om vi bare er en stor flok racister, men undskyld mig, når jeg blandt andet, på dagsbasis får at vide i den butik jeg står i, at jeg bare er kvinde, så jeg skal gøre som de (denlandske mænd) siger, og når jeg går ned for at lege med min datter på legepladsen, og alle de udenlandske børn på 10-14 år smider sand i hovedet på hende, hun er 1½, så hun får det i øjne osv, og samtidigt råber, klamme danskere ...

Da jeg var i retten med en udelandsk taxachauffør, fordi han truede mig med at smadre mig med en lommelygte fordi jeg kom til at åbne munden, da han og min kæreste sad og snakkede - for sådan noget gør kvinder IKKE når mænd snakker!

Eller da jeg i sommers var ved at miste min far, fordi han blev angrebet af en ung udenlandsk mand på 24 år med kniv, fordi min far bare gjorde hans arbejde ..

Da jeg var 11, gik hjem fra SFO, og blev antastet af en udenlandsk mand der stod med hånden i bukserne på sig selv, havde fat i mig samtidigt med det eneste han sagde var "Do you believe in God little girl - do you??!" Og løb efter mig ...

Og så bliver 'JEG' kaldt racist ... Undskyld min kvalme, men nu kommer aftensmaden op. Og nu vil jeg gå ind og lege med min datter på hendes værelse, hvor vi kan være i fred og ro.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.