Eksperthjælp: baby på 2 mdr sover ikke meget om dagen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10.096 visninger
2 svar
0 synes godt om
18. februar 2011

Catrine Hansen

"baby på 2 mdr sover ikke meget om dagen"

Hej Catrine.

Jeg skrev for nogle uger tilbage, angående min pige på 2½måned der ikke ville spise, som hun plejede da hun havde været syg med influneza osv.. Hun har det bedre nu, og er en glad pige! Men problemet nu er at hun ikke vil sove om dagen, og idag kun har sovet sammenlagt i 2timer og 40min!!! Det er jo ikke normalt for sådan en lille en, så tænker om hun bliver mæt nok? - Og hvad for en erstatning kan du anbefalde?? Hun sover okay, om natten, men om dagen vil hun bare ikke og vågner med det samme igen... Hun hiver mig helt ned i kul kælderen, og er så træt hele tiden!

Håber du kan hjælpe os.

Hilsen Fie

Catrines svar

Hej Fie.

Det med søvn er en følsom størrelse. Vi fungerer dårligt når vi ikke får sovet tilstrækkeligt, og kan gå rundt og føle os som zombier af bare træthed.

Når du skriver at din datter ikke sover så meget om dagen, så gør det mig egentlig ikke bekymret, da det lyder som om hun sover godt om natten. Ofte er det sådan, at har man et barn der sover rigtig godt og længe om natten, så vil det ikke sove så meget om dagen. Det kan være rigtig hårdt, da man har brug for nogle pauser, både mentalt og fysisk, men det kan være svært at ændre på. Din datter har ca. brug for 14-15 timers søvn i døgnet, så hvis hun fx sover 11-12 timer om natten, så er der ikke så meget tilbage til dagen. Dog er det kun en rettesnor, idet nogle børn kan klare sig med mindre søvn, mens andre har brug for mere. Nøjagtig som os voksne.

Du skal kikke på din datter for at vurdere om hun får nok søvn: er hun generelt glad, spiser nok, og udvikler sig som hun skal - jamen så får hun nok søvn.

Det betyder derfor ikke nødvendigvis at din datter behøver mere mad, når hun ikke sover så meget om dagen. Hvis hun følger sin vægt- og længdekurve, så er der ikke noget at være bekymret for.

Mht. at anbefale en modermælkserstatning, så er der kun én vigtig ting omkring det, og det er, at hvis du eller din datters far har allergi, så anbefales det at barnet får en allergiprofylaktisk erstatning som hedder Nutramigen, og den fåes kun på apoteket.

Hvis I ikke har allergi, så er der ikke én erstatning der er bedre en andre. Man må prøve sig frem. Nogle gange får børnene hård mave af én type, og tåler bedre en anden.

Hvis din datter reelt trænger til mere mad, så er det muligt at øge din mælkeproduktion så du ikke behøver at give erstatning. Tag et par dage hvor du ammer så meget som muligt - også meget gerne om natten, da der er ekstra meget mælkedannende hormon til stede om natten. Efter sådan et par intensive ammedøgn er din mælkeproduktion øget, så din datter kan spise sig mæt hos dig.

Jeg håber du kan bruge mit svar. Hvis du vil have noget uddybet er du velkommen til at skrive igen.

Mange hilsner fra Catrine

Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.

Forældre og Fødsel: fogf.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. februar 2011

fif

Hej Catrine.

Min datter sover max 2 timer om dagen, og om natten 6 timer måske 7 , så hun får ikke sovet særligt meget i løbet af sådan en dag!! Det er hårdt at se på hende, for kan se at hun ikke får sovet ordentlig og hun er ivrig når hun skal have mad, det kan ikke gå hurtigt nok.. Hun kan ikke koncentrere sig , så tror ikke hun blir mæt nok bare af min mælk... Vi har ikke alergi min kæreste og jeg, og med hensyn til maven kan man ikke få MME med noget lactulose??

Hilsen Fie

Anmeld

25. februar 2011

CatrineHansen

Hej Fie.

Jeg kan godt høre, at din datter ikke sover særligt meget. Hvis hun ellers trives, ville jeg dog ikke være bekymret. Det handler om at hun skal følge sin vægt- og højdekurve, og gør hun det, får hun sikkert mad nok. Hvis hun imidlertid ikke vokser nok, så ville det være en fin idé med erstatning. Jeg kan høre på dig, at du gerne vil begynde at supplere amningen med modermælkserstatning, og det er du i din fulde ret til. Det er ikke sikkert at din datter vil begynde at sove mere, men det kan være at det giver dig lidt ro at kunne se hvor meget hun spiser.

Når der ikke er allergi i familien, er de to mest almindelige modermælkserstatninger Allomin og Nan. Der er så vidt jeg ved ikke tilsat laktulose til nogle af dem, men laktulose kan købes i håndkøb på apoteket, hvis din datter skulle få problemer med forstoppelse.

Her følger lidt info fra Fagligt selskab for sundhedsplejersker:

Typer af modermælkserstatning og tilskudsblandinger
Der findes et stort og varieret udbud af modermælkserstatninger og tilskudsblandinger på det danske marked. Her gives kort beskrivelse og et lille overblik over nogle af de mest anvendte produkter. Beskrivelsen af produktets egenskaber, er ud fra producentens oplysninger og erfaringer fra praksis.

Modermælkserstatninger

Allomin1 (blå allomin) – modermælkserstatning
Kan anvendes fra fødslen. Produktet fås som pulver, eller som drikkeklar. Drikkeklar findes i 200 ml.

Allomin, syrnet (grøn) – modermælkserstatning
Kan anvendes fra fødslen. Syrnet Allomin er tilsat citronsyre, der får proteinet til at ”fælde ud”, hvilket letter optagelsen i tarmen. Kan anvendes til børn med tendens til hård mave. Produktet må ikke anvendes til for tidligt fødte børn.

Allomin 2 – Modermælkserstatning
Kan anvendes fra 4 måneder. Jernindholdet er dobbelt så højt i dette produkt som i Allomin 1.

Nan 1 - Modermælkserstatning
Er modermælkserstatning, der kan anvendes fra fødslen. Fås som dåser af 1 kg. og drikkeklare brikker af 200 ml.

Nan H.A.1 – Modermælkserstatning til ”sarte” børn
Dette produkt er egnet til børn, med tendens til forstoppelse eller til børn med ”sarte” maver. Det kan også anvendes, hvor moder eller fader har ”lidt høfeber”. Proteinet er hydrolyseret, dvs. nedbrudt til mindre enheder, hvorved produktet bliver mindre allergent. Såfremt den ene forældre har en behandlingskrævende allergi eller begge forældre har sæsonallergi bør anvendes højt hydrolyseret modermælkserstatning (se Nutramigen/Profylac). Produktet er tilsat dextrin, hvilket bevirker afføringen bliver mere blød.

Nan 2 – Modermælkserstatning fra 4 måneder
Produktet var tidligere en tilskudsblanding. Indholdet er nu ændret, bl.a. er proteinet nu tilpasset børnenes behov og kan anvendes fuldgyldigt fra 4 måneder. Nan 2 fås også som pulver og brik med drikkeklar erstatning. Kan anvendes fra 4 måneder, pga. øget jerninhold. Der er tilsat maltrodexin for at mætte mere. Lovgivningsmæssigt er sidstnævnte klassificeret som en majsstivelse. Ernæringsmæssigt er det sukker.

Babymælk
Babymælk er drikkeklar modermælkserstatning, kan anvendes fra fødslen.

Modermælkserstatning til børn med særlige behov

Enfamil AR (anti-reflux) – modermælkserstatning
Kan anvendes til børn med tendens til gylp/tilbageløb. Indeholder en specialblandet risstivelse der bliver tyk i kontakt med mavesyren. Forhandles via apotek.

Profylac / Nutramingen – til børn der er disponerede for allergi
Kan anvendes til børn, der er disponerede for allergi, har laktoseintolerance og sojaallergi/intolerance.

Nutramigen 2LGG Hypoallergen tilskudsblanding  - til børn der er disponerede for allergi
Kan anvendes fra 4 måneder. Indeholder probiotika

Pregestemil – Hypoallergen mælkeerstatning – til børn der er disponerede for allergi
Kan anvendes fra fødselen. Indeholder 55% MCT fedt

PreNan Hy – til for tidligt fødte børn
Specielt ernæringspræparat til for tidligt fødte børn. Anbefales til en vægt på 3000 g. er nået. Bør anvendes under lægekontrol og sælges via apotek

Tilskudsblandinger
Tilskudsblandinger er mælkeprodukter, der kan anvendes til spædbørn tidligst fra 4 mdr. Mange af de týper vællinger, der kan købes i butikkerne, er tilskudsblandinger. Tilskudsblandinger forbindes oftest med ”vælling”. Tilskudsblandinger fremstilles stort set på samme måde som modermælkserstatning og med samme kvalitetskrav. Tilskudsblandinger har imidlertid en anden sammensætning og kan ikke sidestilles med modermælkserstatning, primært fordi der ikke er krav om at produktet skal være fuldgyldigt, dvs. at barnet skal kunne ernæres af dette alene. De fleste tilskudsblandinger har et højere indhold af energi, protein og mineraler end modermælkserstatning. Stivelse og mel i vællinger skal være glutenfri, dvs. lavet på majs, ris eller hirse. Vælger du at give tilskudsblanding, bør barnet højst få to flasker i døgnet i 4 – 6 mdr. alderen.

Ud fra et ernæringsmæssigt synspunkt er der ingen grund til at skifte eller supplere med tilskudsblanding efter 4 måneder. Barnets vækstrate og dermed relative næringsbehov er faldende med alderen. Barnet har ikke behov for det lidt højere indhold af protein og mineraler, som tilskudsblandinger må indeholde. Erfaringsmæssigt sover barnet derfor ikke længere eller bedre, fordi det får vælling efter 4 mdr.

‘Vælling bliver 2 måneder ældre’
Det er blevet pålagt producenter af vælling at ændre anbefalingen på pakkerne fra 4 måneder til 6 måneder. Det sker ved implementeringen af EU direktiv 2006/141/EF, der blev etableret i Dansk Bekendtgørelse nr. 1504 af 13. december 2007. Denne bekendtgørelse er med til at støtte op om Sundhedsstyrelsens anbefaling om primært at amme frem til barnet er 6 mdr.

Hvad vil det sige i praksis
Det betyder i praksis, at al vælling pr. 31.12.2009 skal have den nye anbefaling på emballagen. Selv om der er et års tid til, at lovgivningen træder i kraft, får den vælling der produceres allerede nu, påtrykt den nye anbefaling. Det sker fordi, der er lang holdbarhed på denne type produkter, og det giver en lang overgangsperiode. Det forventes at produkterne findes i butikkerne omkring årsskiftet 08/09, men det kan variere fra butik til butik, da det ikke er muligt at vide, hvornår forretningerne sætter de nye produkter på hylderne.

Ny dosering på vælling
Den nye bekendtgørelse pålægger også en ny varmebehandling i produktionen af produktet. Det medfører en ændring af pulverets massefylde, så derfor kommer der ny ske og nyt doseringsforhold på vællingprodukter fra Beauvais.Jf. vejledning på pakkerne.

Kilder:
Fødevarestyrelsen, www.foedevarestyrelsen.dk
Sundhedsstyrelsen, Anbefalinger for spædbarnets ernæring, 2. udg. 2005
Sundhedsstyrelsen, ”Mad til spæd- og småbørn”, www.sst.dk
Sundhedsstyrelsen, ”Sunde børn”
”Forum” Nestlé Nutrition nr. 1/04
Håber du kunne bruge ovenstående info. Du må have fortsat held og lykke med din datter.
Mange hilsner fra Catrine

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.