"baby 5 måneder,problemer med måltider og søvn"
Hej Lisbeth,
Mit spørgsmål her er for langt til at kunne sendes af een omgang, så jeg har sendt det af to omgange...
Vores datter er nu 23 uger (hun er født d. 3 sept. 2010). Vi har problemer med spisning og søvn. Tingene flyder sammen med tiden og det er svært at give et præcist billede af det efterhånden, men jeg skal forsøge at forklare det så godt jeg kan...
Hun bliver ammet, og er blevet ammet fuldt indtil hun var lidt over 4 måneder. Derefter begyndte vi at tilbyde hende grøntsagsmos til frokost efter anbefaling fra sundhedsplejersken, da hun virkede meget interesseret når vi spiste, og fordi vi ikke syntes hun tog nok på i vægt. Hun vejede ved fødslen 4090 g og målte 52,5 cm. Hun tog i starten godt på i vægt og vejede ca. 1 uge gammel allerede 4350 g, som ca 3 uger 4700 g, ved 2 måneders alderen 5550 g. Men som ca. 3 måneder gammel vejede hun kun 6200 g og 4 måneder gammel kun 6750 g. Vi har ikke fået hende vejet siden - skal til 5 mdrs kontrol hos egen læge senere på ugen her.
Siden vores datter var ca. 1 måned gammel, har måltiderne været lidt af en prøvelse. Fra da af begyndte hun at slippe brystet og græde hidsigt gentagne gange midt i måltidet, men virkede samtidig ivrig efter at spise mere. Sådan var næsten hvert et måltid. Vi har overvejet næsten alle tænkelige forklaringer på dette - om mælken rendte for stærkt, om den ikke løb hurtigt nok, om hun var for træt til at spise eller om det mon var fordi hun i den periode begyndte at bruge sut osv, men det var svært at blive klog på. Hun har fra starten haft god sutteteknik. Men hun har altid været hurtig om at spise et måltid og har ikke været et barn der har ville ligge og hygge ved brystet. Det blev i en periode så slemt, at bare det jeg satte mig klar til at skulle amme hende begyndte hun at brokke sig og ville tit slet ikke tage fat, og der kunne gå op til 8 timer imellem hun ville spise - jeg ringede i den forbindelse til en ammerådgiver, som anbefalede mig at prøve at bryde mønsteret ved at amme på en anden måde fx ved at gå rundt med hende under måltidet. Dette virkede godt for en stund, men så blev det også svært i takt med at hun fik en alder hvor hun skal følge med i alting og derfor afledes nemt og slipper brystet for at kigge på alting... Nu er vi der hvor hun spiser meget korte måltider og tit ikke gider at spise selvom der er gået mange timer siden sidste måltid. Idag er der gået ti timer imellem hun har ammet hvad jeg vil kalde et nogenlunde "fuldt måltid". Jeg har prøvet at ligge hende til brystet mange gange, men hun bliver bare utilfreds, gnider ansigt og græder - også selvom hun ikke burde være træt eftersom hun også har afvist mad kort tid efter hun er vågnet fra en lur idag. Hun er som regel sulten efter en god formiddagslur og efter en fin eftermiddagslur på hver ca. 2 - 3 timer, og spiser her et godt måltid, men idag synes jeg måltiderne har været meget sparsomme og dem hun har spist har været korte og utilstrækkelige. Jeg tilbyder altid mad inden hun skal puttes også, men der vil hun stort set aldrig have noget.. Det er svært at bevare roen, når man føler hun får alt for lidt mad /spiser for lidt, men jeg kan snart ikke lade være med at stresse over det selvom jeg godt ved det smitter af på hende... Vi har førsøgt at give hende supplerende mme af flaske, men hun vil ikke tage denne (vi har prøvet forkellige flasker). Hun spiser heller ikke rigtigt den grød og mos vi har tilbudt hende, så det er fortsat kun smagsprøver /øvning.......................... resten følger i næste besked.......
Lisbeths svar
Kære Ursula!
Det lyder som om du er meget frustreret, træt og bekymret for hvorfor jeres lille datter ikke spiser så godt.
Jeg har lige checket hendes kurver, og jeg kan godt se at hendes vægtøgning ikke har været som i starten, hvor hun tog rigtig meget på..
Når børn ikke vil sutte ,er der et eller andet der generer.Hun kan have svamp i munden, du kan have svamp på brystvorterne, er det checket?
Se efter i hendes mundhule og på tungen, er deren hvid belægning som du ikke kan få af med en vædet stofble på din finger, så lyder det som trøske.og det kan behandles.
Hvis ikke deter trøske, så kan det være hendes næse der er stoppet, enten af forkølelse, eller de små bløde næseben kan fylde så meget at luftpassagen er hæmmet .
Du må prøve dig lidt frem, er det næsen skal hun sidde helt lodret når hun ammes.så er det lettere at trække vejret.
Det næste jeg tænker på er om hun har nogle stramme muskler i nakken. Når hun ligger på gulvet,bevæger hun hovedet frit til begge sider. Sæt dig ved hende og drej nænsomt hovedet først til den ene side og så til den anden, det skal kunne gøres let.
Hvis derer lidt problemer her, så giver det smerter når hun bliver lagt klar til at spise.
Det kan klares med besøg hos en kiropraktor der god til børn.
Nu er der lidt at gå igang med,og så svarer jeg på det med søvn og maden senere.
varme hilsner
Lisbeth jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk