"Står hovedet fast?"
Hej Pia.
Jeg har læst en del på nettet (ja det kan jo både være godt og skidt) om hvornår baby forventes at stå fast i bækkenet, ved 1. gangs fødende ca. 4 uger før fødsel, og "noget" senere hos 2. gangs fødende, mit spørgsmål er nu, hvordan skal "noget" tolkes? Jeg spørger fordi jeg netop har været til JDM (36 uger henne) og hun sagde at baby stod fuldstændig fast og klar i bækkenet, og nu bliver jeg da nervøs for om jeg kan risikere at føde før tid?
Eller forekommer det også at 2. gangs fødende kan have baby stående fast i 4 uger eller mere?
Pias svar
Hej du
Det er helt normalt at hovedet står fast "allerede" nu - det er ikke tegn på at fødslen er på trapperne.
Det er utrolig forskelligt hvornår hovedet stiller sig fast for både 1. og fleregangs fødende. Nogle førstegangs gravide kan også opleve at hovedet ikke står fast før fødslen starter og nogle fleregangs fødende oplever at hovedet står fast meget tidligt. Det du har fået at vide er det de fleste oplever men der er rigtig mange variationer som alle er helt normale.
Så der er ingen forbindelse mellem hvornår hovedet stiller sig fast og fødslens start.
Held og lykke
Varme hilsner fra
Pia
Pia holder kurser i fødselsforberedelses og hjælper kvinder som er bange for at føde og/eller har haft traumatiske fødselsoplevelser. På hendes hjemmeside kan du også købe hendes eget design af graviditets- og ammepuder.
Se Pias hjemmeside: MotherByNature.dk
Anmeld