"18 måneder har svært ved at lægge sig til at sove."
Hej lisbeth
jeg skriver til dig for at få et råd.
vi har en datter på 18 mdr der altid har haft svært ved at falde i søvn om aftenen. vi har før i tiden sat ved hendes seng til hun faldt i søvn men ,da dette kunne tage flere tmer gik vi væk fra dette. nu har vi så i flere mdr gjort det at jeg går ind og lægger mig med hende i vores seng til hun sover hvorefter vi har i en periode lagt hende over i hendes egen seng.men nu er hun begyndt at vågne når jeg vil løfte hende over el når jeg står op igen. men syntes det er lidt hårdt det kun er mig der kan lægge hende ,og tit falder jeg også i søvn sammen med hende og så er den aften lige som gået , og der er ikke meget voksen tid alene..hun sover natten igennem uden prolemer når hun sover i vores seng.hvad er dit råd?
hilsen Line
Lisbeths svar
Kære Line! Det lyder som om du nu er klar til at få hende til at sove i sin egen seng, så det bliver lettere at lægge hende til antten og du får dine aftner igen til voksentid.
Selvom hun forstår mange ord og ting så e rhendes hjerne endnu ikke så udviklet at hun forstår vigtigheden af at få sin søvn.
Derfor skal du/I beslutte at nu skal der laves om på rutinerne.Snak igennem hvordan det kan gøres.Hun skal lege godt af inden aftensmaden eller efter. >Samme ritual hver aften.noget med kroppen , bevægelse og sang.
Så måske et dejligt bad,under godnat historien måske en banan, bolle og noget at drikke. Så tandbørstning,og godnat sang.
I skal udvise stor overbevisning, vise at nu er det sengetid og det bliver så trygt at komme i seng. Give hende en dejlig bamse,evt en lille bog, sæt en god nat cd på, hav en lille lampe tændt, sørg for drikkekrus i seengen, en lille pude at nusse med er også godt.gå ud og lad døren stå på klem, lav noget højlydt derudenfor, så hun kan høre jer.
Jeg går ikke ind for at børn skal græde sig i søvn i lang tid, hun må gerne protestere, og du går ind og siger med kærlig varm stemme. Nu skal du sove og alt er godt, ud igen.Se hvordan det går, rejser hun sig, så ind og lægge hende ned, uden at blive vred, kærlig og tålmodig, og tro på det.
Skift med din mand, så hun vænner sig til at det er trygt at lægge sig til at sove, far den ene dag, mor den anden.
Hold ud, det kan godt tage en uge eller mer, indtil hun lærer at deter trygt at lægge sig til at sove alene og I er der ,også når I ikke ligger ved siden af hende.
Rekvirer noget hjælp hvis det bliver for hårdt, en bedste eller veninde, og gå jer en tur.
Håber du kan bruge noget af det her, husk at du/I er dem der kender jeres barn bedst så du/I skal vælge, hvad derer bedst for jer og dermed barnet.
Held og lykke med projektet. Søvn.
Varme hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk