Eksperthjælp: ømme brystvorter

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.803 visninger
0 svar
0 synes godt om
11. februar 2011

Catrine Hansen

"ømme brystvorter"

hej Catrine

jeg har en datter på 4 mdr. som jeg ammer fast men er kommet i et stort problem. det ene problem er at jeg har meget ømme bryst vorter, så jeg har prøvet at købe sutte brikker men når jeg bruger dem så vil hun slet ikke tage mit bryst, så hvad kan jeg gøre? det andet er at mit mælk ikke mætter hende nok men hun vil ikke tage sutteflaske, men jeg ammer hende dog stadig så meget som muligt men hun bliver hurtig utilfreds igen efter et måltid, så har du en ide til hvad jeg gøre?

MVH nutte  

Catrines svar

Hej Nutte.

Det fremgår ikke hvor længe du har døjet med ømme brystvorter. Det skal man helst ikke have på nuværende tidspunkt. De fleste har ømme brystvorter i starten, men det skulle gerne aftage, da det ellers kan være tegn på, at din datter ikke ligger rigtigt ved brystet, eller at du har udviklet svamp. Prøv at se om din datter har hvidlige belægninger på tungen og eller andre steder i munden - så kunne det nemlig tyde på svamp, som både kan vise sig i barnets mund og numse og på brystvorterne. Det er dog ikke altid det kan ses, så man kan godt have svamp selvom der ikke er noget at se på brysterne. Hvis man har svamp på brysterne, kan det både gøre ondt mens man ammer og imellem amningerne. Nogle beskriver smerterne som jag igennem brystet. Men smerteoplevelsen er individuel, så der er ingen facit. Hvsi du er i tvivl, så få sin sundhedsplejerske til at kikke på din datter. Det kan nemlig også forklare, hvorfor din datter bliver utilfreds - det kan nemlig gøre ondt inde i hendes mund, hvorfor hun ikke vil sutte særlig længe, og derfor bliver hun hurtig sulten igen.

Der skulle umiddelbart ikke være nogen grund til at begynde at introducere flaske når du ammer. Jeg vil derfor foreslå, at du finder ud af om I har svamp, for det kan forklare ammevanskelighederne du pludselig har fået. Hvis et barn på 4 mdr ikke bliver nok mæt at modermælk, vil man i første omgang bede moren om at lægge barnet oftere til brystet, sådan at mælkemængden øges. Hvis det stadig ikke hjælper, så kan man lige så stille begynde med skemad som supplement til amningen. Det vil være godt også at snakke med din sundhedsplejerske om det, for der er andre parathedstegn hos barnet man skal kikke efter.

Held og lykke.

Mange hilsner Catrine

Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.

Forældre og Fødsel: fogf.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.