Eksperthjælp: spædbarn der gylper meget

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8.679 visninger
0 svar
0 synes godt om
9. februar 2011

Catrine Hansen

"spædbarn der gylper meget "

Hej Catrine

Vi spekulerer på om vores lille baby får nok mad.
Vi hører fra andre at de ammer mellem 20min til en time ad gangen. (en 6-9 gange i døgnet)

Men mine amninger er blevet kortere og kortere. Den første uge kunne hun sutte i en lille time, med små pauser undervejs. (også en 6-8 gange i døgnet) Men nu hvor hun er 3 uger er det meget korte intervaller… 3 -7 minutter. Derefter falder hun i søvn eller bliver ”utilfreds” og afviser brystet.

Hun vejede 3250 ved fødslen og vejer her 3 uger efter ca 3550.

Der er ikke rigtig rytme i amningen, da der nogle gange går 1 time og andre gange 4-5 timer mellem amningerne. Jeg forsøger heller ikke at styre amningen, da jeg har læst mig til at det er en dårlig ide ved helt små babyer. Det betyder at hun kommer til brystet når hun viser tegn til det.

Jeg er klar over at den første mælk er den ”tynde mælk” som slukker tørsten og at den ”fede mælk” først kommer efter et stykke tid. Men når hendes ammesessioner er så forholdsvis korte, så ved jeg ikke hvor meget af den ”fede mælk” hun får.

En anden ting der har ændret sig fra første uge er, at hun er begyndt at gylpe meget.
Det betyder også at jeg ikke insisterer hvis først hun har afvist brystet - da hun hurtigt laver ”brækreflekser” hvis man forsøger at lægge hende til.

Jeg har ændret ammepositionen, således hun ligger/sidder mere oprejst - og det virker til at have hjulpet hende.  Vi tager også små pauser under den ellers korte amning, og det virker til at hjælpe lidt.

Efter amning bruger vi meget lang tid på at bøvse hende af - men når hun lægges i vandret (eller næsten vandret) position går der ikke længe førend hun gylper igen.

Vi synes det er så synd for hende, og får sværere og sværere ved at sover om natten, fordi vi føler at vi skal overvåge hende så hun ikke ligger der i sit eget gylp og bliver våd og kold. (hun drejer ofte selv hovedet, men man bliver jo også nervøs for om hun får det ud, eller galt i halsen!!)  Vi er ved at være tomme for ideer.

Grundlæggende spørger vi til hvordan vi kan sørge for at hun får mere ud af amningen - og hvordan vi kan undgå at hun gylper så meget.

Håber du kan hjælpe

Mvh Katja

Catrines svar

Hej katja.

Det er sådan, at rigtig mange spædbørn op til 4 mdr´s alderen gylper meget. I få tilfælde lider barnet af det der hedder gastroøsofageal refluks, som er en umodenhed i lukkemekanismen fra spiserøret til mavesækken, hvorfor mælken løber tilbage i spiserøret istedet for at blive i maven. Jeg synes det lyder som om jeres datter gylper rigtig meget, og hendes vægt kunne også godt være påvirket af det, idet jeres datter ikke har taget super meget på. Men jeg ved jo ikke om jeres datter tabte sig meget i starten, hvorfor hun først har skullet tilbage til fødselsvægten før hun begyndte at tage på?

Da det lyder som om I har prøvet de fleste gode råd af, og jeres datter stadig gylper så meget, så ville jeg få hende undersøgt. Ring og få en tid hos lægen, som så muligvis vil henvise jer videre til hospitalet.

Gastroøsofageal refluks behandles kun hvis barnet gylper så meget, at det ikke tager nok på og vokser nok. Ved en ukompliceret gylpetendens vil det første behandlingsforsøg typisk være at give barnet et fortykningsmiddel, så mælken får sværere ved at "løbe over".

Jeg vil rigtig gerne give jer nogle flere eller nogle andre råd, men jeg vil helst vente til I har fået undersøgt jeres datter for gastroøsofageal refluks. I er derfor meget velkomne til at skrive tilbage til mig, hvis lægen vurderer at jeres datter intet fejler.

Mange hilsner fra Catrine

Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.

Forældre og Fødsel: fogf.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.