Eksperthjælp: pige 4,5 år har uhled med tissen i bukserne om dagen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.380 visninger
0 svar
0 synes godt om
1. februar 2011

Lisbeth Jess

"pige 4,5 år har uhled med tissen i bukserne om dagen "

Hej Lisbeth

Jeg har før haft stor glæde af din viden og håber du kan hjælpe mig lidt igen Min datter M. tisser ustandseligt i bukserne. Hun blev renlig da hun var 2 ½ år var altid totalt renlig om dagen. Havde ingen uheld før hun begyndte i børnehave. Efter børnehavestart har hun haft nogle uheld og det er eskaleret ca fra hun blev 4 år. Jeg har rask væk 4-5 sæt vådt tøj med hjem hver dag og ja selvfølgelig er jeg ved at få flip af vasketøj, men jeg vil bare så gerne hjælpe min pige, så hun ikke skal gå og tisse i bukserne hele tiden. Især her i vinterperioden er det jo ikke så godt fordi hun så hurtig bliver kold. 

Hun glemmer det simpelthen i legen, men jeg har hende  også samtidig lidt mistænkt for at være doven ind imellem og "gider" ikke gå på toilettet. Det er i hvert fald indtrykket hvis jeg opfordrer hende til det. Hun er en pige der leger rigtig meget og er rigtig social og aldrig sparer sig selv.

Har du en ide til hvordan vi hjælper hende med at undgå uheldene?  Hun er en pige der drikker meget, men hun er blevet undersøgt og intet er unormalt. Hun døjer af og til med ørerne (har dræn) og har været en del syg i efteråret, men nu ikke siden før jul. Hun er desuden tvilling men født til tiden og uden problemer.

Håber du kan give os et par fif til at få hende til at have fokus på at undgå det

Vh. en frustreret mor

Lisbeths svar

Kære frustrede mor!

Deter også så irriterende når derer så mange uheld og du nogen gange mistænker, at hun bare er doven og hellere vil lege end gå på toilettet.

Jeg tror bare hun glemmer eller ikke mærker førend deter forsent

Det er en uholdbar situation, og specielt i denne vinter, hun må også selv blive påvirket af det.

Derer tre ting som jeg vil foreslå.

Hjemme hos jer, skal der være faste toliet procedurer.Inden hvert måltid , fast ud på toilettet og tis af, samt vaske hænder.

Inden sengetid , og det første om morgenen, ud og tisse af.

Inden I går ud af huset, eller hun går ud og leger, ud og tisse af  .

Hun skal ikke spørges om hun skal tisse, hun skal have at vide, nu skal du gå ud og sætte dig , og så kommer der måske noget.

Det skal være en helt naturlig ting.uden frustration.

Du skal bedeom en snak i børnehaven. Ser de en sammenhæng med uheldene, er der nogen konflikter, er hun inde eller ude  i gruppen. Er hun og du glad for børnehaven, tonen,personalet, legeplads, børnene, ja der kan være mange ting.

Hvis du e rtilfreds så må du bede om hjælp af dem, den taktik i har derhemme skal de også gøre i BH, selvom de har travlt og er få voksne, så er der børn, der skal hjælpes til at huske toilet besøg. Deter vigtigt for hende og for dig, at der bliver bakket om om det.

Hvis du ikke er tilfreds så må du gøre noget ved det, evt være med en halv eller hel dag, og se hvordan det foregår.

Hvordan er toiletforholdene, i nogen børnehaver de så dårlige at børn holder sig.synes hun  deter ulækkert at gå derud? er det langt væk fra stuerne? 

Det sidste er om hun bliver ordentlig færdig når hun har tisset, hvis hun har for travlt tømme rhun ikke blæren ordentligt, og når hun så rejser sig så kommer der en lille skvulp.Prøv med hende, at hun efter hun har tisset, lige skal rejse sig op, sætte sig igen, så kommer der måske lidt mere.

Nu håber jeg du kan bruge lidt af det  her, håber du/Ifår løst det, mest for hendes og også for din skyld.

Varme hilsner

Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.