Eksperthjælp: 12 måneder , er småtspisende, natmåltid ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.753 visninger
0 svar
0 synes godt om
1. februar 2011

Lisbeth Jess

"12 måneder , er småtspisende, natmåltid ?"

Hej Lisbeth,

Jeg er simpelthen nød til at skrive til dig (igen) fordi jeg er kommet sådan i tvivl om hvorvidt at vi gør "det rigtige"

Vi har en datter som nu er 12 måneder gammel. (74 cm og ca. 10 kg) Vi synes faktisk altid at hun har været rigtig god til at sove. Da hun var nyfødt og frem til 2 måneders alderen sov hun ca. 20 timer i døgnet og fra 3 til 6 måneders alderen var det ca 17-18 timer i døgnet og nu sover hun fra kl 20 om aftenen til kl 8 om morgenen og så et par timer om eftermiddagen. Mit spørgsmål går ud på dette her med mad om natten. Vores pige får stadig en flaske om natten et sted mellem kl 1 og 3. Der vågner hun og er sulten. Jeg læser alle steder at de små poder skal kunne soe igennem uden mad og at man bare skal tinge dem. Men jeg må indrømme at lige der strider det bare så meget i mod mine/ vores følelser og instinkter! I forvejen har hun ikke en super appetit. Dagen igennem hedder det: 

Morgenmad: Fuldkornsgrød

Mellemmåltid: 3-4 skiver banan, et stykke toastbrød og nogen gange et par tsk frugtmos

Frokost: en 1/2 til 1 skive rugbrød med pålæg og et bæger frugtmos

Sove til middag fra ca kl 13 til 15

Eftermiddag: Grød ( fuldkorn eller grønsagsgrød)

Aften -hvad vi får men det er begrænset hvad hun vil spise. Vi taler en lille håndfuld ærter, et par skiver kogt gulerod og en lille smule kød...

Inden sengetid: ca. 150 ml MME

Alt i alt ved jeg ikke om det er nok hun får at spise men hun vil ikke spise mere end dette. Vi kan i løbet af dagen få lidt kiks i hende men det er også det. 

Så er det så at jeg har et par spørgsmål: Hvad menes der præcis med at sove igennem uden mad? Hvor mange timer er det? Og er det forsvarligt at nægte hende mad om natten når hun ikke spiser mere?

Det skal lige siges at lige for tiden er vi på virkelig minimal madindtag fordi tænderne gør rigtig ondt på hende og hun simpelthen ikke er interesseret i mad. Hun får rigeligt at drikke:-) Tænderne er også med til at hun lige for tiden vågner en par gange om natten og er svær at få til at falde til ro igen..... Men er det egentlig ikke meget "normalt" at børn har perioder hvor de ikke sover så godt? 

Det blev langt -det ved jeg godt men jeg håber at det er gennemskueligt! 

Kh

sas

Lisbeths svar

Hej!

Det kan godt være en lidt hård tid , hvor tænderne myldrer frem, og de ikke har lyst til så meget mad .

Hun spiser ikke så meget ser jeg, og derfor kan det  være en god ide med mad om natten.så længe du orker.

Nogen børn kan sove 10  til 12 timer om natten uden mad, andre skal have mad inden forældrene går i seng for at sove 8 timer.Børn er vidt forskellige og det er det enkelt barn som fortæller forældrene ,hvad de har brug for. Nogen gange kan der justeres og trækkes lidt i hver ende.

Når din datter ikke spiser så meget aftensmad, så tror jeg ikke hun kan sove natten igennem uden mad, hendes mave kan åbenbart ikke rumme så meget mad.

Jeg har et forslag til hendes mad, hvis du vil ændre noget i hendes madrytme.

Grøden hun får om eftermiddagen vil jeg foreslå, du giver hende inden sovetid. Hun skal have lidt brød og frugt om eftermiddagen sammen med noget at drikke. Så har hun appetit til aftensmaden, hvor hun vil spise noget mere kartoffel, ris  eller pasta,sammen  med kød og grønt.

Det giver hende nogen gode kulhydrater, som varer længe, og får hun grød inden sovetid,så tror jeg du kan forvente en længere sovetid.

Hvis ikke dette virker, kan du give MMe inden dus elv går i seng, elelr når det passer hende og dig  .

Det lyder jo som i har en fin rytme,alligvel er nattesøvn også en god ting.

Fortsat held og lykke med hende. 

Varme hilsner

Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.