"16 måneder skal være storebor meget snart, hvad med søvn?"
Har et par spørgsmål vedr min søn på 16 mdr, som skal til at være storebror om ca 1 uge.
Han er en rigtig glad dreng og trives godt i VS. Han har altid været meget tryghedssøgende og lider af lidt seperationsangst. Han har sovet i vores værelse, i egen seng. Han har siden han var ca 7 mdr sovet fra 20-07 uden afbrydelser. Vi har prøvet at lægge ham ind på sit eget værelse. Men det vil han simpelten ikke. Og vågner efter 1 time. Nu når der er en mere på vej, har jeg gjort mig nogen tanker omkring hans søvn. Da han stadig sover inde i vores værelse. Er det ikke forkert at tage ham ud at vores soveværelse, fordi at der kommer en ny ?(han kan ikke sove sammen med den lille da han skal have 10 timers sammenhængende søvn) Har han ikke stadig brug for den tryghed, at ligge i vores værelse ? Er jeg helt forkert på den ?
Havde tænkt mig at jeg skulle sove med den lille ny i et andet værelse, og så sov faren sammen med den ældste i vores soveværelse.
Har du evt andre råd . Vil bare gerne have at han får stillet sine behov og ikke presse ham til at sove på eget værelse hvis han ikke er klar.
Han er trods alt kun 16 mdr.
Håber at du kan give nogen svar.
Hilsen den fortvivlede mor.
Lisbeths svar
Hej!
du er bekymret for at du ikke kan til godese dem begge nu når der kommer en ny. klart du gør dig tanker.
Jeg foreslår, du beholder det, som I har nu. Behold den store som stadig er lille i jeres soveværelse. Roker lidt rundt ,så der også er plads til den nyfødte, eller hav liften i sengen imellem jer. selvom den lille græder om natten og skal have mad, er det min erfaring, at den store ikke bliver forstyrret.
Oveni det at blive storebror, skal han ikke ud af værelset, i forvejen har han det bedst og med god søvn hos jer.
Så slap du bare af og sig hvis nogen kommenterer,: Jeg har det bedst når mine dejlioge børn er omkring mig.
Hvis det viser sig ,at der er for meget uro, så tager I den derfra, og finder ud af noget.
Når først den store sover, så er søvnen dyb, og han lader sig ikke forstyrre, når han mærker trygeheden fra jer.
Nu håber jeg, du får en god fødsel og ønsker dig rigtig meget held og lykke. Husk du/I er dem der ved ,hvad der er bedst for jeres børn.
Den store forstår jo ikke, hvad der sker, så han vil nok hænge på dig/jer rigtig meget. Lad ham endelig. Håber du har nogen udover din mand der kan hjælpe jer lidt i starten.
Varme hilsner
Lisbeth jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk