Eksperthjælp: amning af dreng på 3½ mdr

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.408 visninger
0 svar
0 synes godt om
18. januar 2011

Catrine Hansen

"amning af dreng på 3½ mdr"

Hej Catrine

Jeg har en dejlig søn på 3 ½ mdr. som siden fødslen har haft et enormt suttebehov, hvilket jeg slet ikke har oplevet med mine 2 andre børn.

Da han var nyfødt skreg han med det samme han vågnede indtil han blev lagt til og han spiste over en hel time ad gangen, hvor jeg tog ham fra når han ikke var effektiv og lagde ham til igen til samme bryst 3 gange i henhold til sundhedsplejerskens anvisninger.

Jeg vil enormt gerne amme ham i hvert fald i et halvt år, men jeg har været nødt til at give ham lidt ekstra i form af modermælkserstatning lige fra starten ca. 40 ml. op til natten og på nuværende tidspunkt får han 100 ml. modermælkserstatning ved 16-tiden og ved 22-tiden ellers kan jeg ikke bestille andet end at amme hele dagen. Det var ok i starten men jeg har jo også andre at tage hensyn til i familien og han bliver så dejlig mæt af flasken. Han bliver tilbudt fra mig først hver gang.

Jeg ammer ham hele formiddagen on and off, når han vil, og der tager han sig nogle små korte lure og så tager han sig en lang lur ved 12-tiden ca. 3 timer. Han udvikler sig fint både motorisk og vægtmæssigt, vejer pt. 7,6 kg og er ca. 68 lang(vejede 4,3 ved fødsel) og er en glad dreng, når han får sin mad, når han ønsker det. Ellers er han ked og utilfreds.

Men jeg er i tvivl om jeg gør det rigtigt mht. amningen, idet en fra min mødregruppe har sagt at hun havde fået af vide af sundhedsplejersken, at hendes dreng som jo er samme alder ikke skal ammes mere end hver 3 time, det var kun i starten at de skulle ammes til efter behov. Det undrer mig bare idet jeg har hørt fra flere at man bare skal amme sit barn når det vil og ikke som tidligere, hvor der skulle gå 2-3 timer imellem. Jeg har forsøgt at trække tiden men min søn bliver bare så ulykkelig og bliver først rolig når jeg lægger ham til. Jeg har efterhånden godt styr på om han er sulten eller han bare er træt og han tager også sut, men jeg eller min mand kan ikke holde ham hen, hvis han er sulten/tørstig.

Så jeg er lidt i vildrede.

Skal jeg gøre som hende i mødregruppen har fået af vide eller skal min søn lægges til når han vil og hvor længe skal jeg det?? Nogen gange er det lidt ofte at han vil ammes/hygge mm. hvor jeg ikke altid har tiden.

Hvornår skal jeg give ham mere modermælkserstatning evt. vælling eller bruger man slet ikke det mere??

Er der forskel på hvor længe man kan amme ham før man går over til grød mm, når han er så forholdvis stor i forhold til hvis han var mindre fra fødslen??

Jeg ville også rigtig gerne have at han sov lidt flere timer ad gangen om natten pt. 4-5 timer, er det fordi han ikke bliver mæt nok af det han får i løbet af dagen??

Nu tror jeg at jeg kom omkring det hele. Håber du kan komme med nogle gode fif.

På forhånd tak.

Venlig hilsen

Lena

Catrines svar

Hej Lena.

Som du selv har erfaret, er der stor forskel på børns suttebehov. Der er også stor forskel på hvor lang tid de er om et brystmåltid og hvornår de er sultne igen. Der er ingen facitliste. Nogle er fint tilfredse med at spise hver 3. time, mens andre vil have meget oftere. Nogle gange går der måske 4 timer og andre gange 1 time inden barnet melder sig. Begge dele er helt normalt. Nogle oplever, at det især er sidst på dagen/aftenen at barnet vil ammes meget ofte.

Jeg synes derfor, at du skal lægge din søn til når han vil. Din mælk er både mad og væske, så  nogle gange er det måske bare en hurtig tår for at slukke tørsten der skal til. Og ja, det tager da tid at amme - især i starten, men det bliver selvfølgelig nemmere, jo større barnet bliver. Jo større og ældre din søn bliver, jo hurtigere vil han nok være ved brystet.

Du spørger hvornår du skal give mere modermælkserstatning og eller vælling. Det er et spørgsmål jeg ikke kan svare dig på, idet der heller ikke her er nogle faste regler. Nogle børn får aldrig erstatning, men lever fint på modermælk alene, og senere på modermælk og fast føde. Andre, som din søn, får lidt erstatning som supplement til amningen og måske senere til skemaden.

Vælling er i princippet bare tynd grød, hvorfor du ikke behøver at give din søn det - han kan istedet få rigtig grød med ske. Men det skal han jo først begynde på et sted mellem 4 og 6 mdr. Sundhedsstyrelsen anbefaler at barnet udelukkende lever af mælk (modermælk eller ertstatning) i de første 6 mdr. Dog kan enkelte børn være parate og sultne til skemad før, men det synes jeg du skal snakke med din sundhedsplejerske om.

Jeg synes det er rigtig flot, at din søn kan sove 4-5 timer i træk uden mælk om natten. Det er bestemt ikke alle på 3½ mdr der kan det! Så du må endelig ikke tro, at din søn ikke bliver mæt nok i løbet af dagen. Mange børn er langt over 6 mdr før de helt kan stoppe med at blive ammet om natten.

Fortsat held og lykke med din søn.

Mange hilsner fra Catrine

Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.

Forældre og Fødsel: fogf.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.