"Forstoppelse"
Hej Pia.
Jeg er 8 uger henne og lider rigtig meget af forstoppelse - så meget at jeg, efter at have væet på toilettet igår aftes, fik så ondt i maven, at jeg kun kunne rulle mig sammen og vente på det gik over - jeg kastede op (første gang under min graviditet) og frøs og rystede - kun pga.jeg ikke kunne lave afføring.
Jeg spiser sundt og varieret, men måske får jeg ikke nok vand...
Hvad er dit råd til mig? Er det ok at tage Magnesium DAK en gang imelle for at få maven igang??
Pias svar
Hej du
Tillykke med din lille baby i maven!
Hvor er det da træls at du har problemer med forstoppelse. Graviditeten i sig selv vil nemlig formegentlig ikke gøre det bedre. Det skyldes at dine tarme bliver lidt mere dovne når du er gravid pga et hormon som hedder progesteron.
Men der er da heldigvis noget du kan gøre. Her kommer en lille liste:
- spis fiberrigt (frugt, grønsager, groft brød - tørret frugt er også godt)
- drik rigeligt vand
- dyrk motion (det sætter gang i tarmbevægelserne)
- drik sveske juice
Jeg ville forsøge om ikke dette kunne hjælpe. Som udgangspunkt er det bedst ikke at bruge afførende midler i graviditete. Det er bedre at forebygge. Men hvis dine problemer fortsætter selvom du følger disse råd vil jeg råde dig til at tale med din læge.
Held og lykke
hilsen Pia
Pia holder kurser i fødselsforberedelses og hjælper kvinder som er bange for at føde og/eller har haft traumatiske fødselsoplevelser. På hendes hjemmeside kan du også købe hendes eget design af graviditets- og ammepuder.
Se Pias hjemmeside: MotherByNature.dk
Anmeld