"airomir til 7 måneders dreng, som gives på maske"
Hej Lisbeth.
Jeg har fået ordineret airomir til min søn på 7 mdr. Han er ikke vild med at få masken for munden og bliver panisk.
Må jeg i stedet give ham "medicinen" direkte i munden?
På forhånd tak for svaret.
Mvh. Maja
Lisbeths svar
Kære Maja!
Hvor er det godt du spørger inden du bar giver det i munden. Airomir virker direkte ned i bronkierne og udvider således at vejrtrækningen bliver lettere. Din lille søn har fomentlig noget der heddder astmatisk bronchiteis med raslende besværet vejrtrækning.
Medicinen må kun gives i masken, og i min tid som sygeplejerske på børneafdelingen gjorde mange små børn modstand til inhalation.
Og deter klart de gør det, de bliver holdt fast, de oplever at noget bliver presset ned over deres næse og mund og de skal trække vejret på denne måde, oveni det er de jo syge. Som forælder er det svært at holde fast og vide, at man hjælper sit barn og det ikke er et overgreb.
Du skal bevare roen, være blid og kærlig, sætte ham på dit skød, således at hans ben bliver holdt lempeligt af dine ben,. hans ene arm bagved, og så stille og roligt give ham maske. Sig til ham: Ja deter væmmeligt og alligvel skal du have den. Selvom han græder så får han medicinen ned i lungerne, og rum ham,når han græder, bevar din ro og husk du hjælper dit barn til at blive rask.
Han e rkun 7 månder han fortsår ikke hvad der foregår, så hans reaktion med afværgen er helt naturlig, derfor skal du som en kompetent forælder vise ham at alt er o.k.
Nu håber jeg du kan bruge dette og det går meget bedre, elelrs skriv igen elelr få hjælp på den børneafdeling hvor i er tilsluttet, måske har du ikke fået den nødvendige vejledning.
Held og lykke og god bedring med ham.
Varme hilsne r
Lisbeth jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk