"Tiden efter fødslen"
Hej Pia.
Jeg skriver til dig fordi jeg har siddet og snakket om foedsel og tiden lige efter sammen med mine venner. Jeg har termin den 16 maj 2011 og de siger at den nybagte mor ikke maa lave noget i de foerste 21 dage... og at jeg kun maa spise og drikke varme ting...
Skal jeg gennemfoere det som de koreanske traditioner siger, eller kan jeg godt holde fast i hvad min mor har sagt? (hun siger at jeg skal op og gaa kort efter for at faa saa faa problemer bagefter.)
Haaber at du kan hjaelpe mig...
Pias svar
Hej du
Jeg syntes det er meget sjovt at der er steder i verden hvor man behandler den nyfødte mor på en helt anden måde end her. Det er dog ikke så længe siden at man her i landet lå på fødeklinik i mindst en uge efter fødslen. Jeg er selv fra den generation.
Jeg syntes der er noget hyggeligt ved at blive nusset og pusset i den første tid men det kan jo også kamme over. I vores del af verden har vi nok lidt for meget vi syntes vi skal, for at vi kunne nyde den koreanske tradition.
Men at man ikke må lave noget og kun drikke varme ting det er slet ikke rigtigt. Jeg vil til hver en tid anbefale at du slapper meget af og laver så lidt som muligt men det er ikke fordi det er farligt at lave noget. Det er fordi du skal have tid og overskud til at lære din baby at kende og at du skal lande i din nye rolle som mor.
Så ud fra danske forhold så har din mor ret. Du må gøre og spise lige det du har lyst til i tiden efter fødslen.
Skal du også føde i Korea? Det kunne være spændende at høre om!
Held og lykke
Pia holder kurser i fødselsforberedelses og hjælper kvinder som er bange for at føde og/eller har haft traumatiske fødselsoplevelser. På hendes hjemmeside kan du også købe hendes eget design af graviditets- og ammepuder.
Se Pias hjemmeside: MotherByNature.dk
Anmeld