Eksperthjælp: Kan stress skade baby?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.339 visninger
1 svar
0 synes godt om
13. januar 2011

Pia Hern

"Kan stress skade baby?"

Er gravid i 29 uge... Kæresten er gået for 3 uger sidenog jeg syntes det hele er lidt hårdt.

Har i de 3 uger sovet dårligt og været i et lidt dårligt humør. Har det som om adrenalinen køre rundt i kroppen og syntes baby i de 3 uger her har været meget mere aktiv.

Er bange for at det går ud over baby og at det evt skader ham... at han kan mærke jeg er ked af det??

Kan det gøre at han bliver et uroligt barn når han er født??

På forhånd tak

Pias svar

Hej du

Først og fremmest så føler jeg med dig. Det er vildt hårdt at blive forladt - især når man er gravid. Jeg håber at du har nogen du kan tale med?

Selvfølgelig kan din baby mærke, at du er ked af det - de hormoner som du producerer passerer over i ham. Men det skader ham ikke - han kan som du har mærket blive mere livlig og du kan også få flere plukkeveer end normalt.

Tænk på at din baby ikke har den bevidsthed som du har - han forstår ikke hvad der sker. Jeg ved faktisk ikke om stress i graviditeten påvirker barnet senere hen. Men uanset om det gør eller ej kan du jo ikke ændre ved situationen. Du er ked af det og sådan er det.

Der vil komme masser af situationer senere hen, hvor han vil se dig være ked af det og det er jo en naturlig del af livet. Vi kan ikke beskytte vores børn mod livet. Tværtimod er det vigtigt, syntes jeg, at være ærlige overfor vores børn og ikke skjule vores følelser. De mærker det alligevel - vi lærer dem bare at følelser er forbudte.

Hvis jeg må give dig et råd du ikke har bedt om så er det lige nu at tænke mest på dig selv. Jo mere du tænker på ham jo mere dårlig samvittighed får du og jo mere adrenalin producerer du. Hvis du kan passe på dig selv, give dig selv lov til at være ked af det, får trøst og støtte hos venner og famile så vil det mindske din stress. Så tænk hellere på hvordan du kan gøre denne tid "lettere" for dig selv. Forkæl dig selv så meget du kan - gør gode ting og ting du elsker. Det vil han også mærke.

Jeg håber at du kunne bruge mine råd.

Jeg ønsker dig al mulig held og lykke.

Varme hilsner fra Pia

Pia holder kurser i fødselsforberedelses og hjælper kvinder som er bange for at føde og/eller har haft traumatiske fødselsoplevelser. På hendes hjemmeside kan du også købe hendes eget design af graviditets- og ammepuder.

Se Pias hjemmeside: MotherByNature.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. januar 2011

majnr2

Hej igen pia

Tusinde mange tak for hjælpen, vil bestem følge dine råd... ikke mindst for min stor dreng på 6år som også fortjener en glad mor

Lige et eksta spørgsmål:

Da jeg var til scanning i ca 20énde uge, sagde hun at babys blære var fyld og at jeg skulle scannes en gang til i uge 32 for at tjekke babys nyrre.... hun sagde jeg ikke skulle være nervøs for det skete tit, men nu går jeg jo og bliver lidt nervøs.

Så at i denne uge 29 drikker barnet en halv liter væske!! Hvad sker det hvis der er noget galt med hans blære og han ikke kan tisse??

Mvh Mia

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.