"lift eller vugge til nyfødt"
Hej Lisbeth
Jeg skal føde om få uger og vi er ved at få de sidste ting på plads, så vi er klar til at modtage vores baby. Vi har købt en combi-vogn med et liggemål på 80 cm. Der er ikke lift til vognen. Vi planlægger at købe en duni-duo pose med bæreplade som jo kan fungere som lift den første periode i barnevognsdelen, og senere som kørepose i klapvognsdelen.
Af seng har vi købt en tremmeseng med sengehimmel og sengerande. Jeg har dog hørt fra flere (primært sælgere i diverse babybutikker), at babyer skal sove enten i en hård lift eller i en vugge de første måneder. Jeg vil gerne høre din erfaring med dette? Og er der andre alternativer som er lige så gode, hvis man f.eks. ikke har så mange penge at købe for? Jeg tænker på evt at lave tremmesengen mindre med dyner/puder rundt i kanten eller lign.
Vi synes det virker lidt fjollet at købe en lift, da liggemålene i disse kun er ganske lidt mindre en barnevognskassen i vores combi-vogn, og det tilsyneladende kun er en meget kort periode man bruger den. Omvendt ønsker vi at give vores baby det bedste med de midler vi nu har.
På forhånd tak.
Lisbeths svar
Hej!
Nu nærmer tiden sig og I er klar læser jeg, det bliver også spændende efter 9 måneder at se sit barn.
Jeg vil anbefale at købe eller låne en lift, den er god når de er helt små.Den er lille, der er Kalesche samt overlæder på de fleste . Man kan bruge den meget i starten til når baby er mæt og har fået nok af at være i favn, så putte til søvn i liften. Den kan let transporteres med rundt, hvor I er, i køkken stue eller soveværelse. Den kan stå i tremmesengen og virker som en lille hule, det kan de så godt lide i starten .hvis derer lidt uro lige når baby skal sove, kan man sidde med den på benene og vugge frem og tilbage.
I vores familie går liften på skift.Hvis ikke du kan låne, kan du købe via blå avis, der har de altid nogen til rimelige priser.
Voksiposen er også rigtig god, dog er den for varm at sove inde i og den er også stor at bære rundt på især når de er helt små.
Håber du finder ud af, hvad der er det bedste for jer
Jeg ønsker rigtig meget held og lykke , først med fødslen og så med barnet.
Varme hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk