Eksperthjælp: amme efter brystoperation?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.478 visninger
0 svar
0 synes godt om
6. januar 2011

Catrine Hansen

"amme efter brystoperation?"

Hej Catrine.

jeg ved egentlig slet ikke om du kan svare på det her spørgsmål men nu prøver jeg alligevel

Jeg er gravid i 30 uge. jeg fik for halvandet år siden en bryst formindskning, men min mælkekirtelvæv blev bevaret, jeg ville så hører hvad chancen er for jeg kan amme så kort tid efter, da jeg nemlig mener at man siger der ca skal gå 3 år?

bare mere om man skal sætte sig op efter at kunne eller om det er helt udelukket.

Catrines svar

Hejsa.

Tak for dit spørgsmål.

Jeg er sikker på, at det du har hørt omkring de tre år, må være en skrøne. Dine sår er jo for længst helet op, og dit brystkirtelvæv er jo bevaret. Der er derfor ikke noget til hinder for at du giver amningen en chance.

Der vil altid være en vis risiko for, at du får nogle ammevanskeligheder. Men jo mindre kirtelvæv der er fjernet, jo større er chancen for at man kan amme. En del kvinder, der har fået lavet en brystformindskning, kan godt amme - men må supplere med modermælkserstatning, da de ikke kan lave nok mælk. Andre ammer fuldt, og andre igen kan ikke amme.

Man kan derfor ikke på forhånd spå om, hvordan det vil gå med dig, men jeg synes bestemt det er værd at forsøge. Selv om du skulle ende med at give erstatning som supplement, så får dit barn stadig vigtig og god mælk fra dig også.

En vigitg ting at nævne er, at for hver graviditet øges mængden af kirtelvæv i brystet. Man kan derfor godt opleve, at selvom man skulle supplere sin amning ved første barn, så kan man fuldamme sit næste.

Held og lykke med din baby.

Skulle du have flere spørgsmål, eller hvis du vil have noget uddybet, må du endelig skrive igen.

Mange hilsner fra Catrine

Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.

Forældre og Fødsel: fogf.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.