Eksperthjælp: 6 måneder, svær at få til at sove om dagen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.617 visninger
2 svar
0 synes godt om
4. januar 2011

Lisbeth Jess

"6 måneder, svær at få til at sove om dagen "

Kære Lisbeth,

Jeg skriver til dig fordi jeg har en datter på 6 måneder som aldrig har været nem med hensyn til søvn om dagen. Vi har prøvet mange ting og i perioder har det været rigtigt svært at få hende til at sove. Dog har det gået godt de sidste mange måneder, med svøb og vilde ”rusketurer”, grund til jeg skriver ”rusketurer” er fordi det ikke nytter noget at rokke en smule frem og tilbage, nej det skal være vildt. Derefter bliver hun lagt i sin egen seng. Nattesøvnen har aldrig rigtigt været et problem, hun sover omkring 12 timer med få vågninger hvor jeg ammer hende og hun sover sammen med os. Dog er jeg nu kommet til et punkt hvor jeg får ondt i armene og ryggen af at skulle løfte hende og rokke frem og tilbage, at jeg simpelthen bliver nødt til at få hende til at sove af sig selv.

Jeg har prøvet at ligge mig i sengen med hende i længere tid, synge, nusse ved øjene , hånd på maven osv.  Jeg har flere gange lagt hende ind i hendes seng sagt godnat, givet hende sutten og gået min vej. Talt minutter hvor hun ligger og skriger som om hun bliver mishandlet.. Det tager godt og vel en time hvor jeg vader frem og tilbage min 30 gange og til sidst giver op.. Men nu skal det lykkes, så derfor skriver jeg til dig i håb om du har de rigtige fif til en god dagsøvn. 

Lisbeths svar

Hej og godt nytår til dig.

Jeg starter med det gode, dejligt hun sover så længe og så godt om natten, deter meget flot.

Nårt du beskriver dine "rusketure" forstår jeg godt at du får ondt i armene og gerne vil ændre konceptet.

Jeg har nogle råd, som du kan efterprøve og se om de virker.Jeg gætter på hun sover inde om dagen, og du ikke har mulighed for at lægge hende ud i en barnevogn.

Hvis du går med hende i barnevognen falder hun så let i søvn og sover en god lang lur?

Hun er sikkert sund, rask og glad og har taget fint på som hun skal.?Har hun haft noget med sine ører?

Når hun er svær at få til at sove, så tænker jeg, om du rammer det tidspunkt, hvor hun er så træt så søvnen um iddelbart er forestående.

forsøg at være aktiv med hende på gulvet, leg, tril, gør gymnastik, syng og rør hende på kroppen, gerne nus hendes fødder, og  læg evt en gang babymassage ind i dagsprogrammet.

Når det kan tage dig en time at få hende til at sove, så mener jeg hun skal være mere aktiv in den hun skal sove..

At ligge på gulvet eller i en kravlegård og lege , bruge sin krop er en rigtig god ting for babyer, hun  har måske heller ikke det store søvnbehov om dagen.

Når du nu bruger din nye måde, så skal hun være så træt at hun kan lægges, blidt , kærligt og med din overbevisende stemme, som siger. Så lille pus, nu er det sove tid.. Hun må gerne brokke sig lidt, mens du sidder og holder hende på bryst eller mave, og siger det samme.igen og igen.

Det er vigtigt at du selv tror på det og det viser du med din krop og din stemme, hun forstår ikke ordene, men hører kærlighden og din styrke, og det gør hende tryg, så tryg så hun lægger sig til at sove.

En anden mulighed er at få fat i en barnevogn, der kan stå oppe tæt på et åbent vindue, så hun mærker, at hun næsten er ude og sove,så er det med hue på og under dynen.

Nu håber jeg du finder den rigtige måde for dig og hende. Fortsat held og lykke med hende.

Varme hilsner

Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. januar 2011

Risen

Hej Lisbeth, 

Ville lige svarer på dine spørgsmål, og har selv flere spørgsmål til dig. Nå vi går med barnevognen sover hun faktisk ikke engang særlig længe, det er faktisk altid 30 min max. Og lige så snart vi står stille i lidt længere tid vågner hun. 

Der har aldrig været problemer med ørene , og hun tager rigtigt fint på, faktisk mere end gennemsnittet. Vi havde en masse problemer med maven i starten men det er helt væk nu. 

Vi har 2 gange prøvet bare at slappe helt af og lade vær med at tvinge hende til at sove og tænkt at hun måske ville falde i søvn af sig selv, det resulteret i hun var vågen i 14 timer i træk.. Og alt alt for træt. 

Jeg synes jeg prøver at læse hendes signaler når hun er træt. Hun gnider sig i øjne gaber osv og lægger hende derfor i seng når hun gør det. Vi leger meget på legetæppe og synger, men det er vist ikke helt nok. Vi har også været på babymassage kursus og prøvet flere gange herhjemme. Det eneste tidspunkt hvor jeg oplever hun virkelig er træt er efter babysvømning. Men kan jo ikke gå til det hver eneste dag med hende  

Når du siger ligge i sengen/barnevognen. Skal hun så svøbes?  Hun plejer at blive svøbt meget stramt da det får hende til at falde til ro, eller ligger armene og kejter rundt og tager sutten ud af munden. 

Skal jeg blive inde hos hende indtil hun falder i søvn? ikke vugge blidt? - Og hvaf hvis der går en time og hun stadig ikke er faldet i søvn? 

Undskyld de mange spørgsmål, men vil bare så gerne have styr på det inden jeg går igang. For ved med sikkerhed det vil blive en kamp

Anmeld

4. januar 2011

lisbeth jess

Profilbillede for lisbeth jess

Hej Igen!

Det lyder som om I har prøvet rigtig meget med hende og jeg fortstår til fulde du er lidt bekymret for hvordan det skal gøres

er sikker på du læser hendet, jeg trro det er dig der lige skal justere noget tillid inden i.

jeg er usikker på om jeg kan give dig en fuldstændig opskrift, du må finpudse den så den passer til dig.

1.Du skal være frisk og have overskud, og være forberedt på din fremgangsmåde.Planlæg den nøje skriv på et papir så rækkefølgen huskes.

2. Når du putter hende så vis hende at det er dejligt at skulle sove,svøb hvis det er det hun kan lide. put hen de, gør mørkt, sæt noget musik på, nogen børn kan godt lide lidt støj.

3 Beslut dig for at nu blir det let, så er det du signalerer til hende, børn mærker hvis vi er bekymrede eller forudser en kamp.

4, Du bestemmer om du blir der er der evt nogen der kAN STØTTE DIG I PROCESSEN.? en bedstemor, din mand elelr en ven inde.

5. Hun skal ikke ligge og græde sig i søvn, andetend lige et øjeblik, så må du ind , klappe. hende på kinden og gentage ordene, god nat og sov godt.

6. Jeg trro du kan med overbevisning signalere til hen de at nu er der andre tider, nu skal hun sove ,, evt kompagneret af musik.

Jeg ønsker dig alt det bedste, håber hun overgiver sig hurtigt til mors nye rytme.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.