"6 måneder, svær at få til at sove om dagen "
Kære Lisbeth,
Jeg skriver til dig fordi jeg har en datter på 6 måneder som aldrig har været nem med hensyn til søvn om dagen. Vi har prøvet mange ting og i perioder har det været rigtigt svært at få hende til at sove. Dog har det gået godt de sidste mange måneder, med svøb og vilde ”rusketurer”, grund til jeg skriver ”rusketurer” er fordi det ikke nytter noget at rokke en smule frem og tilbage, nej det skal være vildt. Derefter bliver hun lagt i sin egen seng. Nattesøvnen har aldrig rigtigt været et problem, hun sover omkring 12 timer med få vågninger hvor jeg ammer hende og hun sover sammen med os. Dog er jeg nu kommet til et punkt hvor jeg får ondt i armene og ryggen af at skulle løfte hende og rokke frem og tilbage, at jeg simpelthen bliver nødt til at få hende til at sove af sig selv.
Jeg har prøvet at ligge mig i sengen med hende i længere tid, synge, nusse ved øjene , hånd på maven osv. Jeg har flere gange lagt hende ind i hendes seng sagt godnat, givet hende sutten og gået min vej. Talt minutter hvor hun ligger og skriger som om hun bliver mishandlet.. Det tager godt og vel en time hvor jeg vader frem og tilbage min 30 gange og til sidst giver op.. Men nu skal det lykkes, så derfor skriver jeg til dig i håb om du har de rigtige fif til en god dagsøvn.
Lisbeths svar
Hej og godt nytår til dig.
Jeg starter med det gode, dejligt hun sover så længe og så godt om natten, deter meget flot.
Nårt du beskriver dine "rusketure" forstår jeg godt at du får ondt i armene og gerne vil ændre konceptet.
Jeg har nogle råd, som du kan efterprøve og se om de virker.Jeg gætter på hun sover inde om dagen, og du ikke har mulighed for at lægge hende ud i en barnevogn.
Hvis du går med hende i barnevognen falder hun så let i søvn og sover en god lang lur?
Hun er sikkert sund, rask og glad og har taget fint på som hun skal.?Har hun haft noget med sine ører?
Når hun er svær at få til at sove, så tænker jeg, om du rammer det tidspunkt, hvor hun er så træt så søvnen um iddelbart er forestående.
forsøg at være aktiv med hende på gulvet, leg, tril, gør gymnastik, syng og rør hende på kroppen, gerne nus hendes fødder, og læg evt en gang babymassage ind i dagsprogrammet.
Når det kan tage dig en time at få hende til at sove, så mener jeg hun skal være mere aktiv in den hun skal sove..
At ligge på gulvet eller i en kravlegård og lege , bruge sin krop er en rigtig god ting for babyer, hun har måske heller ikke det store søvnbehov om dagen.
Når du nu bruger din nye måde, så skal hun være så træt at hun kan lægges, blidt , kærligt og med din overbevisende stemme, som siger. Så lille pus, nu er det sove tid.. Hun må gerne brokke sig lidt, mens du sidder og holder hende på bryst eller mave, og siger det samme.igen og igen.
Det er vigtigt at du selv tror på det og det viser du med din krop og din stemme, hun forstår ikke ordene, men hører kærlighden og din styrke, og det gør hende tryg, så tryg så hun lægger sig til at sove.
En anden mulighed er at få fat i en barnevogn, der kan stå oppe tæt på et åbent vindue, så hun mærker, at hun næsten er ude og sove,så er det med hue på og under dynen.
Nu håber jeg du finder den rigtige måde for dig og hende. Fortsat held og lykke med hende.
Varme hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk