Eksperthjælp: 1 år og 6 måneder slår sig selv.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12.849 visninger
1 svar
0 synes godt om
2. januar 2011

Lisbeth Jess

"1 år og 6 måneder slår sig selv."

Hej Lisbeth.

Jeg skriver til dig da vi har fået et problem med vores datter.

I hendes dagpleje har der gået en dreng der har haft for vane at slå sig selv i hovedet. (Han går der ikke mere nu) Vores datter begyndte på det samme og hver gang sagde vi: Nej ...... Aa aaaah... og så aede hun sig selv. Nu har det dog taget overhånd og hun slår sig selv hårdt både med hånden og med legetøj. Hun gør det både sådan midt i en leg og det ligesom kommer ud af det blå, men hun gør det også hvis hun bliver frustreret. Den ene dag knaldede hun panden ned i gulvet nogle gange med vilje, hvor jeg også stoppede hende og sagde at hun skulle ae sig selv. Nu kan jeg bare ikke finde ud af om det er noget hun gør for at få opmærksomhed. Vi er meget sammen med hende og hun HAR vores opmærksomhed, så det virker mærkeligt. Men skal vi ignorere det eller stoppe det hver gang som vi gør nu?? Jeg kan virkelig ikke lide at hun gør det og vil ikke have det sætter sig fast som en dårlig vane....

Lisbeths svar

Hej ! Og godt nytår til jer.

Når børn slår sig selv gir det afmagt og frustration hos forældre og andre.

Hun er halvandet år, formentlig har hu n ikke et flydende sprog endnu, så når hun blir vred, sur, hdidsig ked af det eller andet så er det måden det kommer ud på.,

Små børn afværger, nogen kan slå sig selv eller andre, og selvfølgelig skal de lære et andet og mere hensigtsmæssigt mønster. Og der  kAN I hjælpe HENDE.

Når hun er midt i en leg og det driller og hun BLIVER  gal, så skal i hjælpe og sige. Ja nu blir du så gal så du får lyst til at slå, og  nu skal du se hvordan du viser din vrede. Så lær hende at enten sætte lyd på eller trampe lidt i gulvet, slå i en pude eller skælde sin bamse ud.

Vrede er en helt normal følelse, som opstår hver gang, der er  et behov som hun ikke får opfyldt. her skal forældre ikke gå ind og vurdere om vreden er rimelig, kun rumme følelsen og hjælpe hende med at få den ud, følelser skal ikke forstås kun rummes.Og det aller vigtigste, med mindre hun er kommet til skade, så skal I heller ikke handle på dem, vær der, rum  og vær støttende med ord på.

Jo mere rolige i er jo mindre farligt er det for hende, sig blot, ja du er gal og deter o.k alligevel skal du ikke skade dig selv lad os trampe istedet. Fortæl dagplejemoderen hvordan I hjælpeor hende med vreden, så hun får de samme værktøjer.

Huner stadig et lille barn, som blir så vred når tingene ikke lykkes, hun kan endnu ikke formulere det, derfor slår hun sig selv, ubevidst siger hun så hjælp mig, jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre.,hun  skal lære at følelser ikke er farlige, men normale og  hun  skal få dem ud på en måde, så hun ikke skader sig selv eller andre. 

Du skal fortsætte din gode måde ved at være der, og deter helt sikkert ikke fordi hun  kun vil ses,hun vil have hjælp til det ,hun endnu ikke kan håndtere.

Håber du kan bruge det her og held og lykke med hendes vredesudbrud, og fortsatte udvikling, hun lyder som en dejlig kvik pige.

Varme hilsner

Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. januar 2011

Barbamama

Tusind tak!!! Det vil vi prøve!!!!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.