Nyhed fra nettet - fra fpn.dkNy forskning viser, at amning i en vis periode er godt for IQ'en - men kun for det ene køn. Børn skal helst ammes fuldt ud de første seks måneder af deres liv, siger anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen. Her mener man, at brystmælk er den sundeste ernæring for et nyfødt barn, og at amning giver en række helbredsmæssige fordele for både mor og barn.
Derudover har tidligere forskning vist, at amning kan kædes sammen med højere intelligenskvotient, IQ, hos børn, men man har aldrig set, at der skulle være forskel på, hvordan det påvirker henholdsvis drenge og piger.
Men nu har et forskerhold fra Telethon Institute for Child Health Research i Australien med Wendy Oddy i spidsen fundet ud af, at mens drenge, der er blevet ammet, klarer sig bedre i skolen, er der ingen forskel hos piger, der er blevet ammet og har fået modermælkserstatning.
Læs mere her »
Anmeld