"5 år har forstoppelse . "
vores datter er tæt på 5 år
hun vil ikke gå på toilettet og gøre stort
hun har tit problemer med forstoppelse,
men den børnelæge der har snakket med os siger
at hun bare skal ha noget pulver som
modvirker forstoppelsen -det gør det også
så meget at det løber af hende- jeg ved snart
ikke hvad vi skal gøre- har prøvet at lade som ingenting
og har prøvet at kommenter det.
jeg tror godt hun kan mærke når det kommer
for hun sætter sig tit på gulvet når der kommer
noget ud og når vi så siger til hende at hun skal på
toilet rejser hun sig først når der er kommet lidt
i bukserne.
hun går selv på toilet når hun skal tisse og der sker
meget sjældent uheld med det.
med aff. kan der ske uheld op til 10 gange på en dag.
hun er testet for allergi mod mælk, mine
to andre børn har lidt af allergi som små.
håber du kan hjælpe os
Lisbeths svar
Hej ! Håber I har haft en dejlig jul.
Jeg forstår godt du er fortvivlet, deter så hårdt når ens lille barn har problemer med at komme af med afføringen. I har talt med en børnelæge, som sikkert har sat hende på movicol?
Derer ofte mange problemstillinger omkring det at være forstoppet når deter småbørn det handler om.
Jeg har brug for at vide,om derer sat nogle undersøgelser igang?Har hun fået taget blodprøver, er afføringen undersøgt, er hun kigget op i tarmen?
Hvordan ser hendes vækstkurve ud, følger hun sin kurve, både højde og vægmæssigt?Er hun glad og trives, er hun aktiv motorisk?er hun meget træt?Kan hun lide at bruge sin krop , eller vil hun hellere sidde og lave stille ting
Når jeg stiller alle disse spørgsmål er det fordi, jeg gerne vi have en samlet beskrivelse af hende, for du/I har været be kymrede et stykke tid,og har gjort jer nogle tanker.
At behandle en forstoppelse er mange artet, der skal sættes ind på flere områder,det kanman først gøre når man er helt sikkerpå,hvilken grund der er til forstoppelsen
Hvis du orker vil jeg meget gerne høre svar på mine spørgsmål.
Når det løber af hende får hun for meget, eller forstoppet længere oppe,hvor meget får hun?
Deter meget tungt for et lille barn når der sker og det bliver til et problem.
I skal enten heltstoppe med det pulver eller reducere og giv hende faste toilettider, d.v.s efter de store måltider.Sæt jer med hende og læs en bog, så hun får fred g ro til at mærke om der kommer noget. Hvis der sidder knolde helt nede kan en lille mikrolax fra apoteket klare det.
En god ting kan være at starte dagen med et helt glas vand inden morgenmaden.
Hvis jeg ikke hører mere.fra dig, vil jeg opfordre jer til at bede om en observation på en børneafdling, så hun kan blive ordentligt undersøgt. Hun skal ikke nøjes med et pulver for afføringen.
Håber du kan bruge lidt af dette. held og lykke med projektet.
Rigtig godt nyt år.
Varme hilsne r
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk