"baby 6 måneder rytme med mad og søvn."
Hej Lisbeth!
Jeg skriver til dig fordi jeg godt kunne bruge lidt vejledning og gode råd mht min datter på 6 mdr.
Jeg er efterhånden trappet 100% ned med, at amme... dels fordi hun aldrig rigtig har fået nok hos mig og fordi hun nu ikke mere kan koncentrere sig om, at spise hos mig. Hun har altid været vant til flaske qua førstnævnte. Fra spæd blev hun vant til flaske fordi jeg havde en grim omgang brystbetændelse og der blev suppleret med mme, som hun så har fået som supplement siden. Indtil for ca 2 mdr siden var hun vågen ca hver 2½ time om natten, hvor hun blev ammet. Min sp og jeg blev enige om at starte op med grød og prøve, at give mme om natten i stedet for for, at se om det kunne hjælpe på hendes søvnrytme.
Hun får nu skemad x 3 i døgnet... havregrød om morgenen, blandet grød i løbet af dagen og kartoffelmos til aften. For det meste får hun derudover en moset banan eller lidt ylette i løbet af dagen. Efter skemåltiderne får hun mme i flaske, men det bliver ikke til det helt store.
Hun bliver puttet ved 19-20 tiden og er stadig vågen 2-3 gange i løbet af natten, hvor hun får ca 150ml mme. Vågner helt ved 5-6 tiden.
Rytmen derudover ser således ud, at hun i løbet af dagen får 2 store lure hvor hun sover mellem 1½ til 3 timer. En om formiddagen og en om eftermiddagen. Hun får aftensmad enten lidt før os ved 17.30 tiden eller sammen med os ved 18- 18.30 tiden. Derefter er hun helt færdig og hun får mens vi spiser færdig et powernap på ca ½ time. Inden hun bliver puttet endeligt for natten får hun igen mme.
Hvornår kan jeg forvente, at hun sover "igennem" om natten? Jeg har prøvet at tilbyde sutten som det eneste, men det falder absolut IKKE i god jord og det ender jo hurtigt med at hun får en flaske.
Hvor stort er hendes behov for mme og får hun det mon dækket? Nan 2 er ikke jernberiget vel??
Jeg ved godt jeg burde begynde aftrapning på flasken, men jeg finder det lidt svært når hun stadig er vågen så mange gange i løbet af natten. Hun har prøvet at får både vand og mælk på kop, men det er ikke det nemmeste om natten jo.
Det her er ikke ment som en klagesang, for jeg har en nem og glad lille pige, der bare stadig gerne vil spise flere gange om natten.
Kan du mon se om jeg kan gøre noget anderledes eller om jeg bare skal vente tålmodigt.
Det blev en lang og rodet affære... håber du kan hitte ud af den
MVH
Lisbeths svar
Hej! Og glædelig jul.
Du har da også så flot holdt ud i lang tid med amning og forstår godt du stopper nu.
Jeg mener jeg har fundet tråden i dit brev, og håber jeg svarer fyldestgørende på det, ellers skriv igen.
Jeg tror din datter får for lidt MME erstatning om dagen,Og jeger usikker på om hun får den rigtige modermælkserstatning.
Hun skal stadig have meget MME, svarende til en 5-6 flasker i døgnet, det tror jeg ikke du når op på.
Hvis du gir hende en flaske tidlig morgen, så vil i sikkert sove lidt mer. Efter grøden, hvor du kan give vand af kop, kan du inden du lægger hende give hende en flaske MME.
Når hun har sovet får hun sikkert lidt frugtmos, inden du giver hende noget grøntsags mos til frokost. Her kan du begynde at blande lidt fisk og eller lyst kød,i.Hun må også få rugbrød nu.
Inden eftermiddagsluren igen en flaske MME.
Efter lur igen et lille måltid af frugt.og noget at drikke.
Efter aftensmaden hvor du også kan begynde at øge hendes tilsætning af kød og fisk, gives en flaske inden sengetid.
Hun kan nok ikke på dette tidspunkt klare sig mere end ca 6 timer uden mad, så du skal /kan give en flaske ,når du selv går i seng eller lidt senere.
Jeg tror, når du får indarbejdet denne rytme ,at hun bliver en bedre sover om natten, for klart hun gerne vil have mad ofte, for hun skal have sin døgnmængde.
Jeg vil foreslå, du ser på varedeklarationen af Nan 2, om deter tilskudsmælk eller modermælkserstatning.Hvis det kun er tilskudsmælk skal du overgå til Modermælkserstatning. af Nan som også er tilsat jern.
Fra nu til dit barn er et år, bliver tiden brugt til at vænne sig til anden mad,nemlig jeres mad, for nogen børn tager det lang tid andre er mere hurtige. Børns energi behov er stort, derfor er det vigtigt at de får deres kaloriebehov dækket.
Når hun nu er flaskebarn, skal du trygt give hende det, hun har brug for i hendes flaske.
Når hun begynder at spise mere mad ved måltiderne, begynder du så småt at nedsætte mængden af MME`en,men der er nogle måneder endnu.
Fortsat held og lykke med hende, håber du kan bruge dette.
og jeg ønsker rigtig godt nyt år.
Varme hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk