"baby 2 måneder spørgsmål fra farmor"
Jeg er jo blevet farmor, og da jeg ikke vil blande mig, vil jeg spørge dig om det der undrer mig.
Jeg har nu været sammen med den lille familie, de har kun det ene barn, et par aftener, og moderen har ikke sluppet barnet, bortset fra når andre har holdt det. Hun går rundt med hende og vugger fra det ene ben til det andet, i en uendelighed. der er ikke tale om at barnet er uroligt og græder, hun er stille og rolig og tilfreds.
Hun sover ikke hele aftenen, og om natten ligger hun mellem forældrene i deres seng. Jeg troede bare at babyer sov noget mere, at de har brug for fred, for at udvikle sig.
Det er jo mange år siden jeg selv havde småbørn, har haft tre, og jeg lod dem vist ligge mere i fred, som jeg husker, men jeg er jo gammel efterhånden. og måske det er godt at stimulere så meget, jeg finder det bare ikke helt rigtigt.
Venlig hilsen Hanne
Lisbeths svar
Kære Farmor ! Stort tillykke med dit lille barnebarn, som nu er 2 måneder. I har lige holdt jul og du oplevede hun blev båret meget af mor og far, og at hun var glad og tilfreds.
Du har helt ret, da vi havde små børn var det anderledes, vi lagde vore børn ned,så vi havde tid til alle de gøremål som vi mente vi skulle nå. jeg ved ikke om du havde job, men jeg har afleveret min 3 første efter 14 ugers barselsorlov.Det var ikke det optimale for et lille barn.
Vi er blevet klogere.
I dag oplever jeg, at de unge forældre er rigtig gode til at bede om hjælp,og heldigvis er tiderne skiftet. i dag ved mødre og fædre at tæt kropskontakt med det lille barn giver tryghed, og det har også det formål at lære hinanden godt at kende¨. Børn nyder at være i favn, passer det dem ikke så smågræder de, og så læser forædrene, at nu er det tid til at barnet bliver lagt og skal have fred og ro.
At være farmor er en gave og nogen gange svært, selvom du ikke siger noget så kan din kropsholdning jo godt signalere, at du mener noget andet.
Vi skal sidde på vores mund, rose og støtte hvor vi kan, vise at vi synes ,de er nogle vidunderlige forældre: Når de unge oplever sig støttet og anerkendt, så får de modet til at betro os de små guldklumper af og til.
Hvis du holder dig fra at kommentere uden du bliver spurgt, så vil du helt sikkert opleve du vil blive spurgt til råds på et tidspunkt. Glæd dig til herligt nærvær med barnebarnet, du får lov at komme til, om ikke før, så når de er blevet trætte og længes efter lidt søvn.
Håber du kan bruge lidt af det her.
Nu ønsker jeg fortsat held og lykke med være farmor og et rigtig godt nyt år .
Varme hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk