"11 måneder kravler ikke, opfølgning"
Hej igen, og mange tak for dit svar omkring min datter som ikke kan gå eller kravle.
Du har ret, hun er en meget nysgerrig og interesseret pige som har været meget opmærksom helt fra hun var spæd. Boelprøven var helt fin, og hun bruger arme, hænder, fødder og i øvrigt også det meste af kroppen da hun danser meget med overkroppen når hun hører musik. Der har aldrig været nogle problemer med øjenkontakt, tværtimod, har hun altid været meget dygtig til at holde øjenkontakt.
Hun spiser selv med fingrene, og kan fint lede en gaffel op til munden, og drikker også selv af kop, og har gjort det i nogle måneder. Hun forsøger ikke at rejse sig op. Vi stiller hende op, og så står hun fint, også kun med én hånd imens hun kan bruge den anden til at lege.
Jeg fornemmer ikke at hun stritter imod når jeg laver gymnastik med hende, men hun nyder det, dog ikke ret længe ad gangen. Jeg føler vi skal i gang med at stimulere hende mere, men jeg aner simpelthen ikke hvordan. Jeg cykler hendes ben, løfter hende op på mine ben, hvor hun flyver, jeg svinger hende på mine ben eller i armene, ’smider’ hende i luften, hun har en gynge vi bruger dagligt, jeg ruller hende rundt på vores seng, får hende til at rejse sig fra siddende ved at holde hende i fingrene, og her er hun dygtig til at bruge mavemusklerne til at komme op. Jeg har mange gange forsøgt at stille hende i kravlestilling, men hun splatter ud, og synes tilsyneladende det er ubehageligt at stå sådan. Hun bliver ked af det. Hun kan godt løfte rumpen når hun ligger på ryggen, og gør det meget.
Tusind tak igen, for dit svar!
Lisbeths svar
Hej Igen!
Tak for en fyldestgørende mail, som giver mig et bedre billede af din datter.
Umiddelbart tror jeg ikke, derer noget galt med hende, udover hun har været meget kvik til at sidde og stå, og har så sprunget et led over, nemlig det at lære at rejse sig og komme op i kravlestilling.
Jeg vil anbefale jer at tage det helt roligt den næste måneds tid, dog øve nogen ting med hende.
Hun skal ned og ligge på gulvet, gerne hvor i skiftes til at være med, hun skal opdage glæden ved at ligge og bevæge sig på en eller anden måde. Hun har to større søskende og derfor får hun let det hun gerne vil have.
Nu skal de inddrages i gulvleg,hun skal have lov at ligge på sin ryg, vende det hun kan, øve sig i at komme op og sidde. Hvis I har en kravlegård er det en god ting, for så kan hun sætte fra med fødderne, og få fat og hive sig op med sine arme., hun må¨gerne blive sur, bare i er der,snak med hende og sig, ja nu skal du til at arbejde lidt mere min pige, nu blir du ikke stillet op af noget, men skal selv øve dig..,
Når du pusler hende kan du cykle og lave kryds med arme og ben,venstre hånd( hendes egen på højre knæ, højre hånd på venstre knæ. Øv hende i at gribe fat i fødderne, bøj benene ud som i skrædderstilling, samt stræk og bøj hen des ben.Giv gerne babymassage, samt nus hende under fødderne, det skal være sjovt.
Øv hende i at trille flere gange rundt, sæt noget musik på, og hjælp hende, frem og tilbage.
Nå hun ligger på maven, så hjælp hende lidt op på knæene og lad hen de gynge medens du holder, frem og tilbage, for at styrke hendes muskler.. Når hun er blevet stærk nok vil hun selv forsøge at komme frem.
Forsøg at lade være med at rejse hende op og gå med hende indtil hun selv viser fremgang.
Nu er det snart juleferie, så har I (forhåbentlig)masser af tid til afslapnin g og leg, og sig til jer selv, hun skal nok lære det, slap af og nyd hende, de andre børn og hinanden.
Er der ikke fremgang efter en måned, så kan egen læge checke hende ved 1 års undersøgelsen.
Håber du kan bruge lidt af det her, og fortsat held og lykke med hende og de andre børn.
Rigtig m,ange varme julehilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk