"11 måneder står men vil ikke kravle , krybe eller andet "
Hejsa.
Vi har tre børn, og vores yngste er nu 11 mdr. Hun var meget tidligt stiv i ryggen og kunne stå op på vores skød da hun var omkring 3 mdr. Hun lærte at sidde omkring 7 mdrs alderen, og siden da har hun ikke rykket sig meget motorisk. Egentlig er det ikke noget vi går og er bekymrede over, eftersom det er tredje barn ved vi godt, at der er forskel på børn. Hun trives fint, er altid glad og vil rigtig gerne pege og 'snakke' med os. Hun har også et par ord hun nu kan sige.
Men hun hverken kryber, møver, humper, kravler eller går, og har heller ikke tænkt sig at begynde lige foreløbig. Vi kan ikke ligge hende på maven, så triller hun bare om på ryggen, men der bliver hun så bare liggende, eller også bliver hun stikhamrende tosset over at være placeret på maven. Det er også hvis vi er i gulvhøjde med hende og snakker og underholder. Jeg har hende også til at ligge op af ammepuden eller puder, så hun føler hun kommer lidt op på armene. Hun vil ikke det bare ikke. Hun kan dreje om sig selv i mavelejde. Sidder på hun på numsen kan hun komme lidt omkring ved at strække sig ud efter ting, men det er meget begrænset hvor langt hun kommer :-)
Hun kan godt stå op ad ting, men bliver stående, og virker ikke interesseret i at bevæge sig sidelæns langs møblerne. Forsøger vi at gå med hende i hænderne er det kun venstre ben hun bevæger, det højre bliver stående og vi må hjælpe hende med at bevæge det.
Vi har hidtil bare anset hende som værende magelig og som en der hygger sig, men det er meget krævende for os at hun er så inaktiv da hun ikke selv oplever noget. Vores andre to børn både kravlede og gik tidligt. Og jeg tumler og laver gymnastik med min lille pige.
Jeg har brug for at vide om det er helt ok? Er der ellers noget vi kan gøre for at motiverer hende. Både riskager og mandariner og andre livretter er forsøgt, men efter et spinkelt forsøg på at nå ud efter det giver hun bare op. Kan der være noget fysisk som blokere, eller noget der sidder i klemme så hun ikke KAN gøre de her ting? Eller skal jeg bare acceptere at hun ikke har motorisk grove egenskaber?
Jeg glæder mig til at høre hvad du synes :-)
Lisbeths svar
Hej!
Lige når jeg læser din beskrivelse bliver jeg også en smule bekymret, derfor har jeg brug for at høre noget mer.Deter dit 3 barn, så klart du har meget erfari ng fra de første.
Som jeg forstår det, er hun en glad nysgerrig pige, som bruger sine arme, hænder og små snakker med rigtige ord. Hendes boelprøve må have været fin, både med lyd og koordinationen mellem hænder og mund, samt øjenkontakten.?
Når hun spiser, gør hun det selv, med ske eller fingre, holder hun på et krus, forsøger hun at rejse sig fra den høje stol, med hjælp af armene.?
Du skriver hun kan stå, hiver hun sig selv op, eller er det jer der stiller hende?
Når du gør gymnastik med hende, spænder hun så imod, mærker du modstand, når du cykler med hendes ben.Når hun ligger på ryggen, sparker hun med benene, bøjer op, tar fat i sine fødder?
Eller ligger hendes ben udstrakt på underlaget, løfter hun rumpen når du pusler hende?
Hvis du er bekymret ,så skal du få din læge til at undersøge hende, så du kan blive rolig og måske få hjælp til nogle øvelser hos en fysioterapeut , hvis han skønner det er nødvendigt.
Skriv igen og jeg vil give dig et bud på hvad jeg mener du kan gøre.
varme hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk