"baby 4 uger vil spise hele tiden"
Jeg har brug for lidt hjælp. Vores lille pige er nu i dag 4 uger, men hun er samtidig født 5 uger for tidligt, så hun er i 39+2 ifølge terminen.
Hun har siden i nat kunne spise hele tiden, det vil sige når hun har suttet 5 min hygger hun kun, men med det samme hun bliver taget fra vil hun ligges til igen. Jeg producere masser af mælk, og kan også sagtens klemme noget ud efter hun har spist, men det er bare som om hun gerne vil spise/hygge hele tiden.
Er det normalt, skal hun spise hver gang hun vil, eller skal jeg holde på hun kun skal spise hver 3-4 time??
Hilsen en fortvivlet stadig ny mor
Catrines svar
Hej nye mor!
Din datter er stadig så ny og lille, så det du beskriver er helt normalt! Man plejer at kalde de første uger for ammeetableringsfasen, hvilket betyder, at i denne fase skal både mor og barn lære amningens (til tider svære) kunst. Hos nogle varer denne fase kun et par uger, men for andre går der længere tid. Det er vigtigt, især i denne fase, at lade din datter die hos dig præcis når hun vil. Hermed lærer hun at amme rigtig godt, og du får stimuleret dine bryster til at danne masser af god mælk til din datter.
Det er rigtigt, at somme tider vil din datter ammes fordi hun er sulten eller tørstig, men andre gange er det for trøst, nærhed og hygge. Jeg synes at disse hyggeamninger er en vigtig del af nærheden mellem mor og barn. Din datter lærer, at hos dig får hun opfyldt alle sine behov, og det vil hjælpe til at gøre hende tryg og rolig.
Nogle babyer har et større suttebehov end andre, og det kunne godt lyde som om din datter er en af dem. Hun kan uden problemer få opfyldt det behov gennem amning, men hvis du synes det bliver for meget, så kan du prøve at introducere en sut. Når man giver en sut, skal man dog være opmærksom på ikke at bruge den for tit, sådan at man overser et sultent barn.
Da din datter er født for tidligt, har du sikkert været vant til ret skemalagte måltider i starten. Dette skal du prøve at glemme alt om. Nu er det op til din datter selv at regulere sin sult og mæthed. Lad hende derfor endelig die lige så tit og lige så længe hun vil. Nogle gange vil det tage 5 min at spise, andre gange 30. Begge dele er lige normalt. Det er også normalt at man kan klemme mælk ud efter barnet har diet, da brystet aldrig bliver helt tømt. Desuden dannes der hele tiden ny mælk, også mens man ammer.
Jeg håber du er blevet lidt mindre fortvivlet efter at have læst mit svar. Ellers er du altid velkommen til at skrive igen.
Mange hilsner fra Catrine
Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.
Forældre og Fødsel: fogf.dk